Här är elmotorn som gör Koenigsegg Gemera brutalt snabb

Koenigsegg har helt själva utvecklat den superkompakta elmotorn Quark, som levererar 250 kW och 600 Nm. Tillverkaren erbjuder nu även två Quarkar som en "Terrier" drivenhet med 500 kW, 1.100 Nm och aktiv momentstyrning.

Annons
Annons

Koenigsegg berättar mer om tekniken i deras kommande ”mega-GT” laddhybrid Gemera. Nyligen visade den Ängelholmsbaserade superbilstillverkaren upp bilens superkompakta växelriktare, som man döpt till David efter berättelsen om David och Goljat.

Nu visar Koenigsegg upp nästa pusselbit: elmotorn Quark som Gemera har tre av. Enligt Koenigsegg ska motorn vara en blandning av en radial (med hög kraftdensitet) och en mer konventionell axial (med hög vridmomentsdensitet) flödesmotor.

Det ska ge den egna motortypen, som Koenigsegg kallar för en ”raxial” flödesmotor, ett branschledande vridmoment/effekt/vikt-förhållande, menar man. Quark väger bara ungefär 28,5 kilo (30 i Gemera) och levererar 250 kW (335 hk) vid 4.000–9.000 v/min samt 600 Nm vid 1–4.000 v/min.

Här är elmotorn som gör Koenigsegg Gemera brutalt snabb

– Quarken är designad för att stärka Gemera i lägre hastigheter, där du behöver det, för att ge den en brutal accelerationsförmåga. Förbränningsmotorn tar sedan över i högre hastigheter. Vad det här betyder prestandamässigt för Gemeran är en stor kraftökning följt av en rekordfartsknuff som håller i sig hela vägen upp till 400 km/h utan några som helst vridmoments- eller kraftförluster, säger Dragos-Mihai Postariu, designchef för elmotorer på Koenigsegg.

Elektrisk drivenhet med 500 kW

 
Här är elmotorn som gör Koenigsegg Gemera brutalt snabb
Koenigsegg Terrier levererar upp till 500 kW (670 hk) och 1.100 Nm.

Koenigsegg utvecklar en egen elbil på en egen plattform. Det bekräftade vd Christian von Koenigsegg nyligen i en intervju med Auto motor & sport. Lanseringen är inte spikad – ”inte tidigare än om fyra år och inte senare än om fem år” sa Christian när ams talade med honom i december.

Nu vet vi troligtvis vad den kommande elbilen lär drivas av: åtminstone en ”Terrier”.

Det är ingen hund det är tal om utan en mycket kompakt och lättviktig elektrisk drivenhet som kombinerar två Koenigsegg Quark med en planetväxel och en David växelriktare. Namnet kommer av att enheten likt hundrasen ”kännetecknas av deras lilla, energiska och orädda uppträdande”.

 
Här är elmotorn som gör Koenigsegg Gemera brutalt snabb
En Koenigsegg Quark trefas elmotor, Terrier drivenhet och David sexfas växelriktare. Terrier består av två Quark och en David som styr dem.

Terrier, som inte behöver någon hjälpram och därför kan monteras rakt i ett kolfibermonocoque, väger 85 kilo utan drivaxlar och levererar en maximal effekt på 500 kW (670 hästkrafter) och 1.100 Nm i vridmoment. Drivenheten har självklart aktiv momentstyrning (torque vectoring) vilket låter den skicka ut kraften till rätt hjul vid exakt rätt tillfälle för att öka kurvtagningsförmågan ordentligt.

Fler detaljer än så delas inte i dagsläget, men Koenigsegg lovar att mer information om Terrier och tillverkarens ”snabbt växande högspänningsarkitektur” kommer delas framöver.

Annons
Annons
Rulla till toppen