Efter Volvo och Nortvholts fabriksplaner: ”Står inför krisläge”

Den nya batterifabriken i Göteborg kommer att behöva lika mycket el som Uppsala, enligt Svenska kraftnät. Nu larmar Göteborg Energi om att elnätet måste byggas ut kraftigt.

Annons
Annons

200 megawatt, eller strax under 2 terawattimmar (TWh) per år. Så hög uppges elförbrukningen för Volvo Cars och Northvolts nya gemensamma batterifabrik i Göteborg bli när den står helt färdig 2026.

– Som jämförelse är det lika mycket el som en stad av Uppsalas storlek, säger Daniel Gustafsson, ansvarig för nätplanering på Svenska kraftnät, till Svenska dagbladet.

Elnätskapaciteten finns redan idag för detta, men Volvo Cars och Northvolt är långt ifrån de enda storföretagen i Göteborgsregionen som kommer att behöva stora mängder el framöver.

Därför måste elnätet byggas ut kraftigt inom bara några år, menar det kommunalt ägda bolaget Göteborg Energi.

Efter Volvo och Nortvholts fabriksplaner:
Alf Engqvist, vd för Göteborg Energi, menar att statliga investeringar krävs för att trygga elförsörjningen i regionen.

– Min signal är att vi står inför ett krisläge där Göteborg redan runt 2025 kan slå i kapacitetstaket för elnätet. Då är risken stor att vi tvingas säga nej till de nya stora elintensiva investeringar som vi vet finns på gång, säger Alf Engqvist, vd för Göteborg Energi till Dagens Industri.

Förutom batterifabriken kommer också Volvo Trucks i Göteborg behöva en växande mängd el i takt med att produktionen av eldrivna lastbilar ökar. Rederiet Stena Line har också planer på eldrivna färjor i regionen, något som även lär vara skälet till att Göteborgs Hamn räknar med ett ökat elbehov i framtiden. Även drivmedelsföretagen Preem och St1 väntar sig behöva mer el för att genomföra sina övergångar till förnybara drivmedel.

Annons
Annons
Rulla till toppen