Sverigepremiär för kinesiska XPeng – premiumbygge med lowtech!

Kinesiska XPeng startade 2014 och nu kommer man till Sverige, som första land inom EU. Snygga och välbyggda bilar som ska vara bäst när det gäller klimatavtryck från produktion, hållbarhet och digital säkerhet. Och så ska man vara en "god arbetsgivare". Men hur är det med elbilstekniken?

Annons
Annons

XPeng byggde runt 100.000 elbilar i fjol och är därmed jämstora med kinesiska NIO – men ligger en bit efter Tesla som levererade snudd på en miljon bilar 2021.

Företaget grundades 2014 och visade sin första bil 2018 – så det är snabbt marscherat. Men är det något man inte ska göra så är det att storma in på den svenska marknaden med storslagna försäljningsmål.

Den första butiken finns i Mall of Scandinavia, Solna – bara ett sparkcykeltag från Teslas butik. Planen är att lyssna på konsumenterna, ge dem bra service och bygga en stark grund för att om några år vara en stor spelare bland premiumelbilar.

Sverigepremiär för kinesiska XPeng – premiumbygge med lowtech!
XPengs svenska försäljningschef Andy Rietschel, Nordenchefen Elvis Cheng, butikschef Mikael Nääs och svenska marknadschef Magnus Wenger klipper bandet till den nya butiken i Solna. FOTO: XPeng/Carlos Bernabe.

I Sverige är Bilia XPengs partner som kommer att stå för en del försäljning samt service. Men bilarna ska givetvis också kunna köpas online.

Den uppenbara konkurrenten är givetvis Tesla, men man siktar också in sig på märken som Audi, BMW, Mercedes, Polestar och Volvo.

En första provsittning av de två modeller som förmodligen blir de första på svensk marknad, P5 och P7, är riktigt intressant. De två sedanerna har låga luftmotstånd, ser bra ut och interiört är det en klart steg upp från Tesla – om man gillar ”traditionella premiumbilar”. Det känns helt enkelt mer gediget och påkostat.

Båda bilarna är sedanmodeller, som konkurrerar med exempelvis Tesla Model 3 och Tesla Model S. Barnfamiljer som kräver storlastare ska man erbjuda takboxar till, men behöver man riktigt rejäla utrymmen får man vänta på kommande suvar – en ny modell per år är planen!

Sverigepremiär för kinesiska XPeng – premiumbygge med lowtech!
XPeng P5 är en mindre elektrisk sedan som lär locka med ett lite mindre pris. FOTO: XPeng.

Den mindre P5 har ett riktigt bekvämt baksäte – faktiskt bättre än i storasyskonet –  och inredningen är både snygg och har fina materialval. Däremot saknas fällbart baksäte i P5 (inte i P7), men det blir kanske ändring på det när bilarna kommer till Sverige?

P7 har bakhjulsdrift och 200 hk, eller fyrhjulsdrift och 430 hk, med räckvidder på cirka 47-53 mil. Den härligt gröna P7 Wing som står i hallen har dessutom ”Lamborghini-framdörrar”, som fälls framåt, uppåt. Kaxigt!

Sverigepremiär för kinesiska XPeng – premiumbygge med lowtech!
Enligt XPeng är speciautgåvan P7 Wing med saxdörrar inte aktuell för Sverige – men vill tillräckligt många ha en här så kanske det ändras? FOTO: XPeng.

Men Wing-specialutgåvan är inte planerad för svensk marknad – men det vete tusan om man inte ska ändra sig här för att ha något som ingen annan har? Blir det kundefterfrågan så …

I skrivande stund är det varken klart när försäljningen startar, när leveranserna tar fart, hur de exakta specifikationerna blir eller vad bilarna ska kosta. Men min gissning är att priserna blir officiella under första kvartalet, att det kommer bilars till sommaren – och att bilarna i princip blir som de kinesiska när det gäller tekniska data.

Sverigepremiär för kinesiska XPeng – premiumbygge med lowtech!
XPeng P7 Wing och P5 i tillverkarens nya showroom. FOTO: XPeng/Carlos Bernabe.

XPeng P5 har en räckvidd på 46 mil, 200 hk på framhjulen och en riktigt låg förbrukning på 14,2 kW/10 km! Bagagevolymen är 450 liter och frunk saknas.

Min gissning är att den är bekvämare än Tesla Model 3, men långt ifrån lika underhållande at köra.

Den största besvikelsen är att maximal snabbladdning på pappret är sämre än för exempelvis billiga MG! 80 kW imponerar inte, och siffran är densamma för P7 som nyligen floppade i ett norskt laddtest.

Xpeng P7 är då en lyxlimousine som lär kosta runt 600.000-700.000 kronor, beroende på drivning och utrustning. Ska vi gissa på 100.000 kronor mindre för P5?

”God arbetsgivare”

Enligt XPeng ska Morgan Stanley Capital International (MSCI) gett dem det högsta betyget när det gäller hållbar och koldioxidsnål tillverkning, vilket givetvis kan vara en konkurrensfördel, en elbil ska givetvis inte bara vara klimatbra när den körs utan också när den tillverkas.

XPeng vill också vara en ”god arbetsgivare” med bra villkor och löner – förmodligen i motsats till en del kinesisk produktion med dåliga villkor

Självkörning är också ett prioriterat område och man har bland annat ljusradarteknik (lidar) på alla modeller. För sverigeaktuella Xpengbilar sägs den autonoma förmågan ligga på nivå 2,5 utav fem möjliga medan tillverkaren experimenterar med ”4,5-bilar” i Kina.

Hela 40 procent av de anställda på XPeng jobbar inom utveckling och man lovar att ligga i framkant när det gäller mjukvara. I Kina ska bilarna enligt uppgift kunna navigera likt Tesla, alltså föreslå en optimal rutt utifrån laddning och tidsåtgång. Hoppas den funktionen också kommer till de svenska bilarna.

Sammanfattningsvis känns satsningen seriös och bilarna fina. Men premiumelbilar måste kunna ladda snabbare än 80 kW! Som elbilar ligger Tesla en bra bit framför när det gäller räckvidd, snabbladdning, prestanda – och inte minst laddupplevelsen. Men vem vet hur det ser ut om tre år?

Det kommer en film med provsittning av de bägge modellerna och intervju med Nordenchefen Elvis Cheng. Håll utkik!

Annons
Annons
Rulla till toppen