280 ingenjörer på Polestar i England har jobbat med utvecklingen av plattformen för Polestar 5 som görs i epoxylimmad aluminium. Totalt kommer 500 ingenjörer arbeta på anläggningen i brittiska Coventry.
Syftet med aluminiumplattformen är inte bara att få ner vikten för att ge lägre förbrukning. Lägre vikt ger också bättre köregenskaper, vilket är centralt i en prestandafokuserad GT-bil som Polestar 5. Aluminium ger bland annat ökad vridstyvhet.
Den stora gruppen av ingenjörer har inte bara utvecklar själva plattformen och karossen utan även en mer effektiv tillverkningsprocess än som funnits tidigare. Ingenjörerna är rekryterade bland motorsportföretag i Storbritanniens ”Motorsport Valley” i Midlands-regionen.
– Vår forsknings- och utvecklingsavdelning i Storbritannien är en av Polestars största tillgångar. Deras mix av ingenjörskunnande och teknisk expertis gör det möjligt för oss att utveckla avancerad, lätt sportbilsteknik, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
I ett pressmeddelande uppges att Polestar 5, tack vare aluminiumkonstruktionen, blir väldigt lik konceptbilen Precept.
Polestar 5 ska lanseras 2024 och fler detaljer om bilen avslöjas löpande i en dokumentärserie på YouTube kallad Precept: From Concept to Car som beskriver hur Polestar Precept utvecklas till att bli produktionsbilen Polestar 5.