Bekräftat: Genesis GV60 kommer till Europa

Nya elektriska crossoversuven bygger på samma plattform som Ioniq 5 och Kia EV6.

Bekräftat: Genesis GV60 kommer till Europa
Suvcoupén Genesis GV60 har lite mer konventionella former än sina två syskon, retromoderna Hyundai Ioniq 5 och sportiga Kia EV6.

Premiummärket Genesis är för Hyundai vad Lexus är för Toyota, eller kanske Audi för Volkswagen – ett lite finare varumärke som tillverkaren säljer sina exklusivare (dyrare) modeller under. Än har Genesis inte dykt upp i Sverige, men i fjol började man lansera sina modeller i flera europeiska länder.

Hittills rör det sig dock främst om bensindrivna sedaner, suvar och en kombi, förutom elsedanen Genesis G80 Electrified som bygger på en så kallad "blandplattform".

I augusti 2021 visade Genesis upp ett plattformssyskon till koncernens snabbladdade elbilar Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6, crossoversuven GV60 som därmed är Genesis första elbil byggd från grunden som en sådan.

Nu meddelas att bilen också kommer hit till Europa, i tre olika utföranden med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Jämfört med sitt retromodern syskon Hyundai Ioniq 5 är den 4.515 mm långa och 1.890 mm breda Genesis GV60 något kortare (-120 mm), något som även gäller hjulbasen – 2,9 meter istället för Hyundaiens rejäla tre meter.

Mindre räckvidd – men Drift Mode

Invändigt känns instrumentskärmarna igen från Hyundai Ioniq 5, men kamerabackspeglarna är nya (och något även Hyundaien får till årsmodell 2023).

Insteget kallas GV60 Premium och är bakhjulsdrivet med en elmotor på 168 kW (225 hk) och 350 newtonmeter i vridmoment. Batteripaketet är på 77,4 kWh likt Kia EV6 och snart även Hyundai Ioniq 5, men i bakhjulsdrivna Genesis blir räckviddssiffran mindre: 451 km enligt WLTP-normen jämfört med Kia EV6 77,4 kWh RWD:s 526 km.

Bättre blir det inte för de andra två versionera. Sport, som har två elmotorer på 160 kW (218 hk) och 74 kW (101 hk) samt 650 newtonmeter, tar sig 400 km på en laddning.

Värstingen Sport Plus har sämst räckvidd, men lockar med dubbla 160 kW-motorer, en tiosekunders boost-funktion som ger 20 kW (27 hk) och 95 Nm i vardera motor och ett Drift Mode-läge. Sport Plus (som har 21-tumsfälgar istället för 19-tummare) mäktar bara med 368 km innan strömmen är slut.

Trots sin (till synes) aerodynamiskt formade bakdel verkar det inte vara med sin räckvidd som Genesis GV60 ska locka.

Snabb laddning är dock paradnumret för plattformen e-GMP som GV60 bygger på. Med en systemspänning på 800 volt kan den leverera riktigt snabba laddtider – 10–80 procent ska ta endast 18 minuter enligt tillverkaren, precis som Hyundai Ioniq 5 med 72,6 kWh-batteri.

Växelströmsladdaren ombord på Genesis GV60 är i vilket fall en trefasare på medelstarka 11 kW. Likt syskonen har den stöd för tvåvägsladdning, V2L. 3,6 kW kan GV60 leverera för att hålla igång teknikprylar, eller rentav nödladda en annan elbil.

Växelväljaren på Genesis GV60 är en rund, roterande kristallkula …

… som kan lysas upp i olika färger. Till vänster syns Boost-rattknappen som är exklusiv för paketet Sport Plus.

Vad Genesis GV60 kommer kosta är ännu inte klart, eller för den delen om (eller när) den kan tänkas bli aktuell här i Sverige. Mycket pekar dock på det. Förmodligen kommer vi kunna vänta oss ett lanseringsbesked i samband med att priserna och specifikationerna på bilen blir officiella senare i år.


Visa album
Hellre Genesis än Hyundai eller Kia!
Ja
78
32
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.