Svänghjul laddar elbilen – nya tekniken kommer till Sverige

Lägre kostnader, mindre miljöpåverkan och samtidigt ett sätt att bygga snabbladdningskapacitet där elnätet saknar kraft – det är Chakratecs vision – som lär lanseras i Sverige till hösten.

Annons
Annons

Det är inte bristen på el som är problemet för de flesta snabbladdningsstationer, utan nätets kapacitet. Den vanliga lösningen är att bygga en batteridepå som laddas upp långsamt, och som kan tömmas när bilarna kommer in.

Det israeliska företaget Chakratec har en svänghjulsteknik som lagrar energin i åtta svänghjul som roterar med upp till 16.000 varv i minuten. Fördelarna är enligt företaget främst fyra: 

  1. Mycket längre livslängd, ska klara minst 200.000 laddcykler, vilket kan jämföras med batterier som normalt sägs klara 2.000–10.000 cykler.

  2. Väsentligt mindre användning av sällsynta jordartsmetaller. Företagets beräkningar säger att miljöpåverkan är 23 gånger mindre än för motsvarande litiumjonbatteridepå. Mängden halvledare sägs också vara lägre, för deras system.

  3. Lägre kostnad. Trots att systemet är cirka 2–3 gånger dyrare i inköp ger livslängden på cirka tio år en totalkostnad på runt 30 procent, säger man.

  4. Minimal brandrisk. Batterier kan brinna och för laddstationer i garage är den minskade brandrisken en stor fördel.

Svänghjul laddar elbilen – nya tekniken kommer till Sverige

Grunden i systemet är åtta stycken svänghjul som ser ut som en lyxigare versioner av en kolgrill. Vikten ligger på 200 kg och det tar cirka 20 minuter att få upp varvtalet. För att driva dessa krävs 200 ampere. 

Lösningen är inte tänkt för att exempelvis mellanlagra energi i ett hus, med läger effektuttag, utan är optimerad för snabbladdning.

Enligt uppgift är systemets totala energiförlust ungefär 20 procent, vilket man säger ligger i paritet med att hålla temperaturen på ett batteripaket och AC–DC omvandling. Svänghjulssystemet ska alltså inte dra mer ström än en batteridepå.

När en bil kommer in för laddning sjunker varvtalet från cirka 16.000 till 2.000–3.000 och det tar cirka 20 minuter att komma upp i varv igen. Systemet är alltså inte effektivt om man har en permanent kö av bilar, men däremot ett bra sätt att kapa energiförbrukningstoppar, vilka är kostsamma, och kräver ett väl utbyggt nät.

Gränsen för när systemet sägs bli lönsamt ligger i dagsläget vid fem bilar per dag. Priset för en anläggning som kan ge 150 kW laddning ligger runt 300.000 euro, ungefär 3,2 miljoner kronor.

Förhandlingar förs med operatörer på den svenska marknaden, och man hoppas vara i drift redan till hösten. Vilken eller vilka laddoperatörer det rör sig om vill man ännu inte avslöja.

Annons
Annons
Rulla till toppen