De nya reglerna gäller för bilar som registreras efter den 1 juli 2022. Ändringarna är inte beslutade av Riksdagen, men väntas gå igenom.

Laddhybriderna får sänkt maxbonus, från 45.000 kronor till 20.000 kronor. Redan vid årsskiftet sänks nivån ytterligare till 10.000 kronor.
Även den lägsta nivån för utbetalning sänks, från nuvarande 10.000 kronor till 5.000 kronor.
Utsläppsnivån för att få maximal bonus sänks också, från nuvarande 60 gram koldioxid till 50 gram efter halvårsskiftet. Vid årsskiftet hamnar taket på 30 gram.
Med andra ord fasas subventionerna för laddhybrider ut. Få laddhybrider kommer att få maxbeloppet 2023, och beloppet i sig är så litet att det inte har någon praktisk påverkan.
tom 30/6 2022 | från 1/7 2022 | 1/1 2023 | |
Maximal bonus elbil (kr) | 70.000 | 70.000 | 50.000 |
Högsta bonus laddhybrid (kr) | 45.000 | 20.000 | 10.000 |
Lägsta bonus (kr) | 10.000 | 5.000 | 5.000 |
Gräns för att erhålla bonus (CO2/km) | 60 g | 50 g | 30 g |

För elbilar gäller maxbeloppet 70.000 kronor året ut, men från och med 1 juli betalas inte bonus ut till bilar som kostar över 700.000 kronor enligt Skatteverkets prislista.
1 januari 2023 sänks klimatbonus för elbilar till 50.000 kronor.
Nytt sätt att beräkna förmånsvärde
Vid halvårsskiftet väntas också en ny modell för beräkning av förmånsvärde att införas. Istället för att elbilar och laddhybrider jämförs med en bil med förbränningsmotor får alla elektrifierade bilar lika stor nedsättning av förmånsvärdet. 350.000 kronor för elbilar och 130.000 kronor för laddhybrider.
Förändringen innebär att två olika bilar som kostar lika mycket får samma förmånsvärde. Läs mer här.