Officiellt: Så lång räckvidd får elbilen BMW i7

BMW:s nya 7-serie och elversionen i7 premiärvisas om några veckor. Nu avslöjas den officiella räckviddssiffran.

Annons
Annons

I april är det dags för den sjunde generationen av BMW 7-serie att göra premiär, däribland den helelektriska versionen i7. Precis som i fallet i4 och 4-serien delar i7 nämligen teknik med 7-serien, snarare än att bygga på en dedikerad elbilsplattform.

WLTP-proven är nu klara och BMW släpper följande siffror för i7: Förbrukningen spänner beroende på utrustning mellan 18,9–19,7 kWh/100 km. Räckvidd hamnar samtidigt på mellan 580–610 km.

Det betyder en ganska måttlig förbättring jämfört med bakhjulsdrivna lillebror i4 eDrive40:s 493–590 km – dock beroende på utrustning som synes.

Den bakhjulsdrivna konkurrenten Mercedes EQS 450+ och dess 780 km (EQS 580 4Matic: 676 km) rår tydligen i7 alltså inte på.

Effektmässigt kommer att i7 ligga högst upp bland 7-seriemodellerna. Den kommer att ha över 600 hästkrafter, lovar vd Oliver Zipse enligt Auto News.

Officiellt: Så lång räckvidd får elbilen BMW i7
Strålkastarna, delvis av kristallglas (!), har givits samma nya, smala look som hos suven BMW iX.

Däremot avslöjas att njurarna kommer att vara belysta och att kristallglas kommer att användas i strålkastararrangemangen.

Interiört anammas idén med ”curved display” för instrumenteringen, precis som vi känner igen från i4 och iX, men till detta introduceras nya haptiska reglage på panel och i dörrarna.

Som det anstår en limousin är baksätespassagerana särskilt väl omhändertagna. BMW introducerar här ”BMW Theatre Screen” som är en stor, 31-tums, jätteskärm med 8K-upplösning som fälls ner från innertaket och låter dig underhållas.

Annons
Annons
Rulla till toppen