I april är det dags för den sjunde generationen av BMW 7-serie att göra premiär, däribland den helelektriska versionen i7. Precis som i fallet i4 och 4-serien delar i7 nämligen teknik med 7-serien, snarare än att bygga på en dedikerad elbilsplattform.
WLTP-proven är nu klara och BMW släpper följande siffror för i7: Förbrukningen spänner beroende på utrustning mellan 18,9–19,7 kWh/100 km. Räckvidd hamnar samtidigt på mellan 580–610 km.
Det betyder en ganska måttlig förbättring jämfört med bakhjulsdrivna lillebror i4 eDrive40:s 493–590 km – dock beroende på utrustning som synes.
Den bakhjulsdrivna konkurrenten Mercedes EQS 450+ och dess 780 km (EQS 580 4Matic: 676 km) rår tydligen i7 alltså inte på.
Effektmässigt kommer att i7 ligga högst upp bland 7-seriemodellerna. Den kommer att ha över 600 hästkrafter, lovar vd Oliver Zipse enligt Auto News.
Däremot avslöjas att njurarna kommer att vara belysta och att kristallglas kommer att användas i strålkastararrangemangen.
Interiört anammas idén med ”curved display” för instrumenteringen, precis som vi känner igen från i4 och iX, men till detta introduceras nya haptiska reglage på panel och i dörrarna.
Som det anstår en limousin är baksätespassagerana särskilt väl omhändertagna. BMW introducerar här ”BMW Theatre Screen” som är en stor, 31-tums, jätteskärm med 8K-upplösning som fälls ner från innertaket och låter dig underhållas.