Vi kör billiga elbilen MG5 electric på långresa – så gick det

MG har som mål att bli det bäst säljande elbilsmärket i Sverige år 2022. Nya eldrivna kombin MG5 är en viktig kugge i de planerna. Hur känns den efter första resan?

Annons
Annons

Under torsdagen tog vi oss ner till Nääs fabriker ungefär mittemellan Göteborg och Alingsås för att plocka hem en MG5. Sedan tog vi bilen tillbaka upp till Stockholm, en resa på ungefär 43 mil.

Det första intrycket är att fjädringen är bättre än väntat. Både rullkomforten och karosskontrollen stack ut positivt. Skarvar känns dock mer. Dessutom är ljudnivån inte låg men MG:n var ändå ingen fullkomlig bullerburk trots att baksätet var fällt och insynsskyddet borttaget. Första intrycket ger den godkänt. 

LÄS MER: Leasingpriserna klara för MG5

Sittpositonen är MG:s akilleshäl. Testlaget gillade inte att sitta i MG ZS EV när vi testade den senast. Ratten går inte att justera i längsled och sittpositonen blir en dålig kompromiss.

I MG5 är det nu möjligt att dra ratten till sig men här är det istället stödet för vänsterfoten som stör. Det är för nära föraren och det är bekvämare att placera foten bredvid stödet. 

Vi kör billiga elbilen MG5 electric på långresa – så gick det
Första laddningen gjordes på Ionity Mariestad. På bild det andra stoppet i Arboga vid nya 300 kW-laddare. Betalning med vanligt bankkort via ”blipp” uppskattas.

Laddningen imponerade inte och vid stolpe nummer ett var det först när det blev dags att åka som effekten gick över 60 kW. Vid andra försöket gick det bättre och displayen på laddaren visade över 80 kW ett litet tag. Totalt laddades det ungefär i en timme under resan på 43 mil. Men då startade vi med 77 procent i batteriet och gick i mål med 27 procent kvar. 

En mycket mer noggrann genomgång av resan läser du i nummer 9 av auto motor & sport eller här på webben! Ett test mot ”billiga” Volvo XC40 Recharge P6 med framhjulsdrift kommer också med laddkurva och förbrukningsmätning i 90 och 120 km/h, med mera!

Annons
Annons
Rulla till toppen