En helt ny Maserati GranTurismo lanserars senare i år. Det finns inte mycket bekräftad information om bilen men allt tyder på att den kommer gå att få utan elektrifiering men även som hybrid och elbil men de två kommer först senare.
V8:an från Ferrari som man idag hittar i Quattroporte är en trolig kandidat för uppdraget under huven. Utöver det kommer dessutom ”Nettuno”-V6:an från den nya sportbilen MC20 närmast garanterat att ta plats i den ny GT-bilen.
Den helt eldrivna varianten ska få en bra bit över 1 200 hästkrafter och ska klara av 0–100 km/h på under 3 sekunder.
För att få ner all effekt i backen ska bilen ha fyrhjulsdrift och likt exempelvis Audi e-tron S är det tänkt att bilen ska ta sig framåt med hjälp av tre motorer. Allt det enligt Maseratis produktplaneringschef, Francesco Tonon.
Räckvidden talas det inte högt om men Tonon säger i alla fall att den kommer vara ”tillfredställande” för eventuella kunder. Utöver det rapporterar Motor1 att bilen kommer ha ett 800-voltssystem. Vilket borde innebära att Maserati siktar på en maximal DC-laddeffekt på 200 kW eller mer.

Elbilarna tar över. Från 2025 och framåt kommer Maserati enbart att lansera elbilar och 2030 kommer hela modellflottan vara anekterad av helt eldrivna modeller. Alla elbilarna kommer få tilläggsnamnet Folgore som betyder blixt på Italienska.

Den nya mellanklass suven Grecale blir även den eldriven under nästa år och efter det kommer vi i sinom tid få se MC20, Quattroporte och den större suven Levante med ren eldrift. Men om dessa tre finns det än mindre information.
Plattformen som Grecale, GranTurismo och GranCabrio kommer att byggas på är inte någon av Stellantis kommande STLA-plattformar. Enligt Autoexpress är det dock möjligt att nästa generation Levante och Quatroporte kommer utnyttja en av dessa.