Eldrivet lyxskepp - Mercedes EQS SUV avtäckt

Mercedes EQS har fått mycket uppmärksammhet på grund av den otroliga räckvidden - över 70 mil i WLTP beroende på version. Nu kommer suven baserad på samma teknik. Äntligen får vi en ordentlig dragbil som går på el!

Eldrivet lyxskepp - Mercedes EQS SUV avtäckt

EVA2 är Mercedes senaste elbilsplattform och hittils har vi fått se den som lyxbilen EQS och som den lite mindre premiumsedanen EQE. Nu har alltså den första suven kommit till världen och den har samma långa axelavstånd som EQS, 3 210 mm.

På längden är den runt 8,5 centimeter kortare. På höjden skiljer det dock cirka två decimeter till suvens fördel. 

Drivlinorna överraskar inte och vi känner igen allt från vanliga EQS. Först kommer bakhjulsdrivna 450+ (360 hk) och fyrhjulsdrivna 580 4Matic (544 hk).

Batteriet är på runt 120 kWh brutto och nettosiffran är 107,8 kWh. Det är dock troligt att vi även får se en EQS SUV 350 (292 hk) med 90,6 kWh nettokapacitet, precis som i EQS 350. Om nu inte Mercedes är rädda för att räckviddssiffran blir för dålig.  

Värstingen blir enligt samma logik högst troligt AMG 53 4Matic+. Då är det hela 658 hästkrafter som gäller och 950 Nm. I lågbyggda EQS räcker det för en acctid 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Suven blir naturligtvis lite långsammare. 

Hur blir det på långresan? Förbrukningen har givetvis ökat jämfört med den plattare icke-suv EQS:en. Mercedes säger att räckvidden trots det ska vara upp till 660 kilometer. 

Snabbladda gör man med upp till 200 kW och i laddboxen hemma kan bilen ta emot hela 22 kW om man betalar för det tillvalet och för en säkring på 32 ampere. Standardutrustningen ger en ombordladdare om 11 kW. Allt det är precis som i näbbdjursformade EQS.

På dessa resor kan man glädjas över ypperlig komfort med hjälp av den standardmonterade adaptiva och nivåreglerande luftfjädringen. Fyrhjulsstyrning där bakhjulen kan vrida sig upp till 4,5 grader är också "gratis". 

Som ni kan se är EQS ett ypperligt terrängfordon. Typ.

Offroad måste man förstås kunna köra också, även om man aldrig kommer göra det. Ett extra körläge och fräsiga instrument som exemplevis kan visa hur många grader bilen lutar gör sådant lättare. Den högre markfrigången gör också sitt till. 

Stort bagage och sju sittplatser gör EQS SUV för tillfället unik på den svenska marknaden. Förutom Mercedes EQB finns det inga sjusitsiga elbilar till nyförsäljning i Sverige sedan Tesla Model X slutat tas in. Precis som i den mindre elsuven från Mercedes är den tredjeraden tillval i EQS SUV och det går till och med att få skjärtvärme även till de bakersta platserna.

Andraraden är en viktig detalj i suven då EQS inte riktigt bjöd på det glassiga baksäte man hoppats på. I suven är det bekvämare även om det inte var dåligt innan heller. Sätena är eljusterbara och går att skjuta och luta. I armstödet hittar man en pekplatta för att styra luftkonditionering och musiken med mera. 

Bagaget sväljer 645 VDA-liter meds tredjeraden upp. 800 VDA-liter med tredejraden nere och maxsiffran är på 2 100 liter. Fällningen görs enligt 40/20/40-princip. 

Bakifrån är skillnaderna mot EQS som tydligast. Formerna är klart mer utrymmesvänliga.

Dragvikten är på 1 800 kilo. Dessutom går det att få sin lyxsuv med trailerassistans. Den som råkar missa det vid beställning kan också gå in i Mercedes Me-appen och köpa till det i efterhand som en Over-the-air-uppdatering. Även uppgraderad bakhjulsstryning som vrider bakhjulen upp till 10 grader går att få via appen eller direkt från fabrik.

I samma app finns ännu fler saker att ladda hem, exemplevis MBUX AR-navigering.

Det svenska priset vet vi inte mycket om ännu men den låga kusinen EQS som nämnts tidigare börjar på 1 125 000 kr för den bakhjulsdrivna variaten med lägre energikapcitet.

Vi kan i alla fall räkna med att den nya högbyggda EQS SUV inte blir billigare. Snarare tvärtom. Säljstart blir det i sommar. De första exemplaren beräknas komma hit mot slutet av 2022.

Interiören bjuder på skärmar i massor. Precis som i vanliga EQS finns Mercedes Hyperscreen som tillval till suven.

Inte ännu en suv!
Ja
74
68
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.