Nytt ”batteripass” för elbilar ska spåra deras miljöpåverkan

Ett standardiserat system med digitala identiteter ska göra det lätt att få en överblick.

Annons
Annons

På måndagen lanserades ett tyskt projekt med ambitionen att en gång för alla lösa problemet med spårbarhet för batteriråvaror.

En grupp bestående av 11 företag och organisationer, bland andra BMW, Audi, kemijätten BASF och den tyska vetenskapsakademin Acatech, fick på måndagen 85 miljoner kronor av den tyska staten för att utveckla ett standardiserat system där alla batterier som tillverkas eller används i EU får en digital identitet.

Dessa identiteter, eller ”batteripass”, ska göra det enkelt att få en översikt över vilka material varje batteri innehåller och var de kommer ifrån. Det ska göra det lättare att säkerställa att råvarorna är framtagna på ett etiskt sätt och beräkna hur stort klimatavtryck varje batteri har.

Varje batteri skulle exempelvis kunna få en QR-kod kopplad till en databas med en typ av innehållsförteckning.

Detta är i linje med en kommande EU-lagstiftning som väntas kräva den här typen av transparens för batterier i exempelvis elbilar.

Enligt ett lagförslag som väntas röstas igenom senare i år måste alla batterier senast 2027 komma med en tydlig redovisning av både klimatavtryck, mängd återvunnet innehåll och att tillverkningen har skett enligt en etisk produktionsstandard.

Enligt tyska myndigheter är det nylanserade projektet i landet det första försöket som gjorts för att ta fram en lösning som ska göra det möjligt att följa de nya EU-reglerna.

Den globala efterfrågan på batterier förväntas 14-faldigas fram till 2030.

 

 
 
 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen