Lösningen på app-kaoset: Alla får betala med kort

Ett vanligt betalkort är snart allt som behövs för att snabbladda. Och det ska vara solklart vad det kostar. Branschen har enats om en standard som börjar gälla i år.

Annons
Annons

Att ladda el ska bli lika enkelt som att tanka bensin – det har 12 laddkedjor enats om. Tillsammans täcker de 65 procent av alla Sveriges snabbladdare.

Alla ska kunna ladda sin elbil med ett vanligt betalkort, precis som vid pumpen. I det flesta fall ska det räcker det med att snabbt blippa kortet.

I vissa fall finns i stället en QR-kod som läses av med mobilen. Koden leder direkt till en betalsida där man matar in sina kortuppgifter.

Priset för en kilowattimme (kWh) ska anges tydligt så att man vet vad laddningen komma kosta.

För att undvika köbildning kan det tillkomma en minuttaxa om man står kvar för länge vid laddaren. 

Dessa laddare omfattas 

Majoriteten av laddstationerna uppfyller redan de nya kraven. Resterande kommer att anpassas under 2022.

Ionity
Circle K
E.ON
Gävle Energi
Göteborg Energi
Mer
Mälarenergi
OKQ8
Preem
Recharge (ingen relation till sajten Recharge)
ST1
Vattenfall InCharge

Kommentar: Laddproblemen är långt ifrån lösta

Lösningen på app-kaoset: Alla får betala med kort
Magnus Fröderberg, fotoreporter

Att behöva ett sammelsurium av appar och brickor för att kunna laddda är illa. Möjligheten att betala med kort eller QR-kod blir en befrielse för många. 

Vi får tacka för betallösningen även om den borde ha varit fullständigt självklar från början.

Men laddkedjorna kan inte nöja sig med detta. Det finns fler saker som stör, och större problem att lösa.

Det är på tok för vanligt med laddare som inte fungerar och kablar som glappar. Skötseln av laddstationerna måste bli bättre för att minska köerna och dämpa räckviddsångesten.

Antalet elbilar växer snabbt och fler behöver ladda – både hemma och längs vägen. Det här är en stor utmaning – och frågan är om inte staten måste börja använda både piska och morot!

 
Annons
Annons
Rulla till toppen