Trumpstödda elbilsstartupen Lordstown Motors riskerar konkurs

Startupen Lordstown Motors och dess elpickup Endurance prisades av president Donald Trump utanför Vita huset. Nu, strax två år senare, har företaget fortfarande inte levererat några bilar.

Trumpstödda elbilsstartupen Lordstown Motors riskerar konkurs
28 september 2020 stod USA:s dåvarande president Donald Trump utanför Vita huset och berömde Lordstown Motors dåvarande vd Steve Burns och hans elpickup Endurance. Under fälgarna på prototypen syns bilens orangea hubbmotorer.

Ungefär 2 miljarder kronor – så mycket pengar hade Lordstown Motors kvar i kassan i slutet av mars, avslöjade tillverkaren i sin senaste kvartalsrapport under måndagen. Vid samma tid ifjol var siffran knappt 5 miljarder (justerat för inflation).

Lordstown, som ungefär samtidigt lovade att inleda serietillverkningen av sin elektriska pickup Endurance i september 2021, har alltså bränt igenom sina pengareserver i en rasande takt. Konkursrisken är överhängande och allt tycks hänga på att Lordstown kan få in nya pengar.

Produktionsstarten har man nu flyttat fram till hösten 2022, inte minst eftersom den gamla GM-fabriken i staden Lordstown, Ohio (företagets namne) som Lordstown Endurance ska tillverkas i är på väg att säljas.

Iphonetillverkaren kan bli räddningen

Lordstown Endurance är en helt elektrisk pickup som drivs av fyra så kallade hubbmotorer ute vid hjulen. Systemeffekten ligger på 608 hk och räckvidden ska vara runt 400 km (EPA-norm).

Nyheten att taiwanesiska Foxconn, som också visat upp flera egna elbilar och inlett ett tillverkningssamarbete med amerikanska Fisker, gått med på att köpa Lordstown Motors fabrikslokaler kom egentligen ifjol. Men under måndagen avslöjade det amerikanska företaget att affären faktiskt ännu inte gått i mål.

– Vi fortsätter också att arbeta nära med Foxconn för att avsluta vår pågående transaktion och stärka vårt partnerskap inom tillverkning och produktutveckling, sa Daniel Ninivaggi, Lordstown Motors vd, under presentationen av kvartalsrapporten enligt sajten Jalopnik.

Om affären med inte går i lås blir tillverkaren tvungen att betala tillbaka de handpenningbetalningar Foxconn gjort på fabriken hittills. Eftersom det rör sig om totalt 2,5 miljarder kronor skulle detta ta slut på nästan hela Lordstowns kassareserver.

Allt hänger alltså på att Lordstown och Foxconn kan komma överens senast onsdag 18 maj – och även då behöver Lordstown Motors ta in mer pengar i år för att undvika en konkurs. Enligt finanschefen David Kroll behöver man få in ytterligare 1,5 miljarder kronor.

Planen är nu att tillverka 500 Lordstown Endurance-bilar under det tredje kvartalet. Enligt företagets egna beräkningar kommer man att gå med förlust på samtliga, något som förvisso inte är ovanligt för nya biltillverkare.

Ljög om kundordrar

Lordstowns aktie rasade med 19 procent efter kvartalsrapporten i måndags, till en bottennotering på ungefär 15 kronor per aktie.

Det har sett skakigt ut för Lordstown en längre tid. I mars 2021 anklagades man för att ha vilselett investerarna av investeringsanalysföretaget Hindenburg Research.

Både företagets vd Steve Burns och finanschef Julio Rodriguez slutade sedan i augusti. Då hade en intern utredning visat att de ljugit och blåst upp antalet kundordrar Lordstown fått in. Analysföretagets påstående om att Lordstown var 3–4 år från att inleda tillverkningen av Endurance bekräftade man dock inte.

Jag håller tummarna för Lordstown.
Ja
32
74
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.