Nu går Volvosyskonet Lotus Eletre att förhandsboka i Sverige

Lotus första (el)suv går nu att förhandsboka på nätet. Ungefär samtidigt har vd Matt Windle avslöjat hur lätt den (inte) är.

Annons
Annons

”Strax under två ton”, så mycket kommer de gamla lågviktsmästarna Lotus första elsuv Eletre att väga enligt vd Matt Windle, rapporterar sajten Carbuzz. Det är klart tyngre än märkets tidigare modeller, även den eldrivna hypersportbilen Lotus Evija väger 1 680 kg.

Men för storleksklassen, som bland annat inkluderar supertungviktaren Bentley Bentayga Extended Wheelbase, är det inte fy skam. Den lägre vikten har uppnåtts dels genom att använda ull istället för läder i interiören, menar Matt Windle, men också tack vare alla hålrum man fått med i bilens konstruktion.

– Som Chapman (Lotus grundare, reds. anm.) sa, ”inget är lika lätt som ett hål”, säger Matt Windle till Carbuzz.

Nu går Volvosyskonet Lotus Eletre att förhandsboka i Sverige
Lotus Eletre delar teknik med Geely-koncernkamraterna Volvo och Polestars kommande elbilar.

Går att förhandsboka på nätet

Lotus Eletre går nu att förhandsboka i Sverige. På Lotus hemsida finns det nu en svenskspråkig sida för bilen där svenska intressenter kan reservera en bil med några klick. Reservationsavgiften är 2 500 euro, eller ungefär 25 000 kronor.

LÄS MER: Här är nya Lotus Eletre

Förutom första tjing på att lägga en ordentlig beställning digitalt när det väl blir möjligt ”i början av 2023” får den som lägger en reservation på Lotus Eletre idag även ”tillgång till exklusiva evenemang och material i väntan på leverans”, enligt tillverkaren.

Vad det svenska priset för Lotus Eletre blir kommer att avslöjas under det andra halvåret 2022 enligt sajten. Sedan tidigare är det klart att bilen kommer att tillverkas på en ny fabrik i Wuhan, Kina. Det är däremot inte klart när exakt bilen kan tänkas dyka upp i Sverige.

Annons
Annons
Rulla till toppen