Patent avslöjar: Volvos elbilar kan få växellåda

Volvo Cars har fått ett patent utfärdat för en ny växellåda för elbilar. Lådan liknar den som Porsche använder i Taycan.

Annons
Annons

Volvo har fått patent i Europa på en kompakt växellåda till en elmotor, något sajten Carup var först med att rapportera. Patentansökan är daterad 2019 och mycket pekar på att det här kan vara något vi får se i Volvos nya elektriska XC90-efterträdare Embla som ska visas i höst.

Det är heller inte omöjligt att de kommande elbilarna Polestar 3 och Lotus Eletre, som delar teknik med Volvo Embla, utrustas med den nya växellådan.

Patent avslöjar: Volvos elbilar kan få växellåda
Klicka för större bild.

Den nya växellådan som beskrivs i Volvos patent är tvåväxlad, precis som lådan Volkswagengruppens tvillingar Porsche Taycan och Audi e-tron GT har till sina bakre elmotorer. I de tyska prestandabilarna medger lösningen snabb acceleration i kombination med hög topphastighet och hög effektivitet – man både har kakan och äter den.

”Att tillhandahålla en tvåväxlad växellåda för elbilsapplikationer kan minska totalkostnaden för systemet. Dessutom möjliggör en tvåväxlad växellåda högre flexibilitet, vilket möjliggör användning av en liten elmotor som ger både ett högt hjulvridmoment och en hög maximal fordonshastighet”, skriver Volvo i sitt patent.

Patent avslöjar: Volvos elbilar kan få växellåda
Klicka för större bild.

Snarlika växellådspatent har tagits av en rad olika drivlinetillverkare på sistone, däribland Dana, ZF, Magna Powertrain och Oerlikon Graziano. Just tyska ZF har tidigare hävdat att den extra växeln kan ge en elbil uppåt fem procent mer räckvidd.

Att en biltillverkare som Volvo Cars själv tar patent på något dylikt när många använder ovan nämnda underleverantörer kan tyckas konstigt. Volvo har dock behållit sin gamla motorfabrik i Skövde där det avknoppade bolaget Powertrain Engineering Sweden AB nu bygger elmotorer.

Volvos växellåda har två våta kopplingar i sig, en lösning som medger så kallade ”power shifts”, växlingar utan vridmomentavbrott. Dessa blir knappt märkbara för föraren, och enligt patentet är det ”särskilt viktigt för premiumfordon”.

Annons
Annons
Rulla till toppen