Provrapport: Vi kör Toyota bZ4X – ”Ungefär som en Volkswagen”

Nu har Toyota avslöjat de svenska priserna på elbilen bZ4X. Testchef Mikael Johnsson har provkört en av versionerna som kommer till Sverige i Köpenhamn.

Provrapport: Vi kör Toyota bZ4X – ”Ungefär som en Volkswagen”

Testchefen på Copenhill.

Hej, Mikael. Vad gör du uppe på Copenhill, Köpenhamns kraftvärmeanläggning som också är en slalombacke?

Toyotas provkörningsrutt förde mig hit och anledningen är att precis som Köpenhamn ansträngt sig för en hållbar värmeenergiproduktion när man bränner avfall så ska elbilen bZ4X representera en ny serie med så hållbara elbilar som möjligt från Toyota. Men några skidor har jag tyvärr inte med mig.

Vad har du att berätta om Toyota bZ4X?

En viktig sak jag kan klargöra direkt är att både FWD- och AWD-modellen har 150 kW DC-laddning på den svenska marknaden. Det finns andra lösningar men Toyota anpassar sig och skräddarsyr bZ4X lite olika för olika marknader.

För Sveriges del gäller vidare att AC-laddningen ligger på 11 kW trefas och att värmepump också är standard. Att ladda batterierna till 80 procent uppges ta cirka 30 minuter.

Hur känns den att köra?

Ungefär som en Volkswagen ID.4, faktiskt. Även om bZ4X är lättare har bilen den lite mjuka, tunga gången som är typisk för många elsuvar. Åtminstone i den fullutrustade AWD-versionen som vi får provköra.

Styrningen är också åt det tyngre hållet, men känns okej för biltypen. Även ljudnivån påminner om ID.4, alltså låg och fin.

Övriga intryck spar jag till den kommande provkörningsartikeln som kommer i ett nummer av auto motor & sport samt även här på sajten inom kort!

Finns det någon kul och udda finess?

Som ett tredje alternativ, utöver ett vanligt tak respektive ett med panoramaglas, finns också ett med solceller. Det har högre effekt än det som erbjudits till Prius och i soliga klimat ska man kunna få 11,7 kilometer extra räckvidd per dag. Inte dumt, men Sverige får invänta andra marknader med högre prioritet ett tag gällande detta tillbehör.

När kommer den till Sverige och vad kostar den?

Toyota bZ4X börjar byggas i oktober och de första bilarna hittar hit innan årsskiftet. Jag skickar över en spec med priser och räckvidder.


Specifikationer: Toyota bZ4X

Toyota bZ4X är framhjulsdriven i grundutförandet, med fyhjulsdrift som tillval. Namnen 2WD och FWD används ombytligt för den förstnämnda drivlinan i pressmaterialet.

Drivlina 2WD AWD
Systemeffekt 204 hk 218 hk
Räckvidd, km (WLTP) 436–516 411–470

Svenska priser: Toyota bZ4X

Priserna är grundpriser och är exkluderande bonus. Tre utrustningsnivåer kommer att erbjudas: Active, Style och Executive. Samtliga går att få med både fram- och fyrhjulsdrift

Drivlina 2WD AWD
Active 557 900 kr 588 900 kr
Style 591 900 kr 622 900 kr
Executive 628 900 kr 659 900 kr

Privatleasing: Toyota bZ4X

Toyota erbjuder något de kallar för Easy privatleasing vid köp av bZ4X. Nedan månadskostnad gäller med en förväntad klimatbonus på 50 000 kr istället för nuvarande 70 000 kr samt en årlig körsträcka på 1 500 mil, meddelar generalagenten.

Som prislistan nedan antyder är uppgraderingen från utrustningspaketet Active till Style kostnadsfri för den som väljer att leasa en Toyota bZ4X.

Drivlina 2WD 4WD
Active 5 995 6 195
Style 5 995 6 195
Executive 6 395 6 595
Bra priser!
Ja
110
522
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.