En tittare på vår Youtubekanal kommenterade vår provkörningsfilm av Xpeng P5 och sade att modellen stoppats i Sverige. Och visst hade han rätt.
På Xpengs hemsida kan man i skrivande stund inte längre beställa P5, och de som redan gjort det har fått erbjudande att provköra den större P7-modellen.
Att lansera ett nytt bilmärke är inte lätt och den första modellen måste givetvis vara så intressant att den säljler sig själv genom att vara riktigt bra. För varför ska man köpa en bil från ett okänt bilmärke?

I elbilsvärlden avslöjas en bil som inte ligger i teknisk framkant mycket lättare och hårdare jämfört med förbränningsmotorbilar – där de flesta ungefär är lika bra.
I fallet med Xpeng P5 konstaterade vi vid vår provkörning att snabbladdningen låg långt under en acceptabel nivå, för en premiumbil. Räckvidden imponerade inte heller och allt som har med navigation och laddnätverk låg också långt från de bästa kon kurrenterna.
Skön fjädring och låg ljudnivå räcker helt enkelt inte som köpskäl, och att bakluckan inte är av halvkombityp och att baksätet inte kan fällas fram är två andra saker som gör det svårt för praktiskt lagda familjebilsköpare.
Xpeng P5 saknar alltså tillräckliga köpskäl eftersom prislappen ligger i nivå med riktigt bra och etablerade konkurrenter som Tesla Model 3.

Om det var denna insikt som gjorde att P5 pausats eller om det var brist på bilar låter vi vara osagt. Däremot uppger Xpeng att man jobbar för högtryck med en uppdaterad version av P7 och framförallt den nya tekniska avancerade familjesuven G9 – som bland annat har ett 800-voltssystem.
Flera läsare har sett kamouflerade bilar köra runt i Stockholmstrakten och det är inte otroligt att bilen kommer att lanseras tidigt nästa år – eller kanske ännu snabbare? P7 – som är en Tesla Model S-konkurrent) kommer kanske den också till Sverige under detta år.