Polestar visar mera av sina kommande elbilar

Ny bild visar kommande elbilarna Polestar 3, 4 och 5. Prototypen för Polestar 5 ska också inom kort visas upp under ett motorevenemang.

Polestar visar mera av sina kommande elbilar
Så här ser bakdelarna på de kommande elbilarna Polestar 3, Polestar 4 och Polestar 5 ut.

Det går bra för Polestar, av deras egna siffror att döma. I år har den Volvo Cars-ägda tillverkaren tagit emot fler än 32 000 kundbeställningar för elsedanen Polestar 2, en ökning med 290 procent jämfört med förra året.

Det lär bero på att man expanderat sin verksamhet till flera nya marknader den senaste tiden. Polestar ska nu finnas på 25 marknader där man har totalt 130 återförsäljningsplatser.

Men ett så skralt modellprogram som Polestar har idag duger förstås inte för företaget, som ännu inte genomfört sin planerade börsnotering i USA via ett så kallad SPAC-bolag. Nej, fler elbilar än bara Polestar 2 ska det bli.

Från vänster: Polestar 2, Polestar 3, Polestar 4 och Polestar 5. (Klicka för större bild!)

Det här är första gången vi fått se bakdelen på färdiga Polestar 3.

I oktober ska den stora coupésuven Polestar 3 lanseras och vi har sedan tidigare redan fått se bilen i profil. Det rör sig om ett sportigare syskon till Volvos kommande elektriska XC90-efterträdare Embla som Polestar hoppas ska få över 60 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln. Den siffran ska gälla med fyrhjulsdrift och ett "stort" batteripaket, och fler varianter kan följa.

Polestar 4 döljs ännu under ett skynke på den nya bilden.

Efter 3 följer 4 som ska lanseras 2023. På den nya bilden ovan döljs den under ett skynke. Likt Polestar 3 rör det sig om en coupésuv, om än i mindre storlek. Recharge har tidigare kunnat publicera bilder på en misstänkt testmula för modellen som verkar ha baserats på Volvo XC40. Enligt uppgift ska Polestar 4 dock baseras på den Geely-utvecklade elbilsplattformen SEA som hittills bara använts för den Kina-eklusiva Zeekr 001.

Polestar 5-prototypen visas på Goodwood

Polestar 5:s bakruta lär inte vara till mycket nytta, men vi kan vänta oss att en backkamera löser det problemet.

Den 23 juni går backloppet Goodwood Festival of Speed av stapeln i West Sussex, England. Då ska Polestar visa upp en prototyp för Polestar 5 som man också utvecklat i Storbritannien. Grunden är en helt ny plattform i aluminium och baserat på vad tillverkaren uppget i sitt börsprospekt tidigare kan vi vänta oss ett riktigt kraftpaket som tar upp kampen med Porsche.

Prototypen för sportsedanen Polestar 5, här i maskering, ska visas på årets Goodwood Festival of Speed.

Anlednignen varför Goodwood blir platsen där Polestar visar upp 5-prototypen är enkel, menar vd Thomas Ingenlath:

– Goodwood är vår favoritplats för att visa våra bilar i en entusiastmiljö. I år ser vi fram emot att visa Polestar 5. Vårt brittiska forsknings- och utvecklingsteam gör ett fantastiskt jobb med att utveckla bilen och vi är stolta över att kunna visa upp deras hårda arbete i detta tidiga skede, kommenterar den tidigare Volvodesignern.

Polestar 5 har också tidigare visats upp i profil.

5 är egentligen en vidareutveckling av konceptbilen Polestar Precept som först visades upp 2020. Vägen från koncept till produktionsbil har Polestar gjort en dokumentärserie om som kallas "Polestar Precept: From Concept to Car". I dagarna släppte man den sjätte delen av serien, som handlar om bilens interiördesign:

Förutom Polestar 5-prototypen kommer även det häftiga sportbilskonceptet Polestar O2 och specialutgåvan Polestar 2 BST edition 270 att visas på Goodwood-festivalen, som varar hela helgen fram till söndag 26 juni.

I det senare fallet rör det sig om en specialstylad version av Polestar 2 Long range Dual motor med Performance-paketet som begränsas till endast 270 exemplar globalt, varav 20 ska säljas i Sverige. Intressant nog visade Polestar först upp konceptet Polestar 2 "The Beast" som BST Edition 270 baseras på på fjolårets Goodwood-festival. Senare fick vi även köra en snarlik prototypbil på Gotland Ring.

Polestar 2 BST Edition 270 går att få med och utan stripe på huven. De svarta 21-tumsfälgarna ska vara inspirerade av laddhybridcoupén Polestar 1:s diton.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.