I mars 2021 gick Volvo Group och Daimler Truck AG ihop i ett joint venture, kallat cellcentric som utvecklar bränsleceller. Syftet med satsningen är att sänka koldioxidutsläppen från tunga transporter.
– Vi kan inte vänta med att minska koldioxidutsläppen inom transportbranschen, vi ligger redan efter med det, säger Roger Alm, chef för Volvo Trucks.
En räckvidd på 100 mil ska Volvo Trucks nya lastbil ha. Volvo berättar nu att de är i testfasen med en ny lastbil som använder sig av bränslecellsteknik.
Lastbilen använder vätgas för att producera el. De två bränslecellerna ska kunna generera 300 kW. Vidare ska den kunna tankas på mindre än 15 minuter. Lastbilens totalvikt ska ligga på 65 ton – eller mer.

– Kombinationen mellan batterielektriska och bränslecellslastbilar kommer tillåta våra kunder att helt eliminera koldioxidutsläppen från deras lastbilar, oavsett uppdrag, säger Alm.
Likheten mellan batterifordon och bränslecellsfordon är att båda använder sig av en elmotor för drivningen. Men till skillnad från batterier som förvarar energi från laddning för att skicka till elmotorn så producerar bränslecellerna energi från vätgas som tankas.

– Vätgaslastbilar kommer vara passande för långa, tunga och energikrävande transporter. De kan också vara lämpliga vid uppdrag i länder där laddningsmöjligheterna är begränsade, säger Alm.
Volvo säger att kundpiloter kommer att tillämpas inom några år men att försäljning av den färdiga produkten kommer ske först under andra halvan av årtiondet.