Här körs elbilen Polestar 5 i backlopp – 884 hk och fyrhjulsdrift

Nu är det bekräftat: Polestar 5 får 800 volts systemspänning och en effekt på hela 884 hästkrafter – för att ta upp kampen med Porsches elbilar. En prototyp för bilen visas och körs nu på Goodwood Festival of Speed i Storbritannien.

Annons
Annons

Polestar ska ta upp kampen med Porsche. Så mycket avslöjade den Volvo-ägda tillverkaren redan i vintras i sitt börsprospekt. Under 2024 ska man lansera den elektriska sedanmodellen Polestar 5, som väntas utmana Porsche Taycan Turbo S.

Det är en bit tills dess men redan nu körs en maskerad prototyp av bilen inför publik på backloppsfestivalen Goodwood Festival of Speed i England. I samband med det har Polestar, efter månader av förhandstittar, avslöjat mer om den nya tekniken 5 ruvar på under skalet.

Här körs elbilen Polestar 5 i backlopp – 884 hk och fyrhjulsdrift
Polestar 5 är en vidareutveckling av konceptbilen Precept som visades 2020.

Inte helt oväntat får Polestar 5 800-voltsteknik, precis som Porsche Taycan och även Hyundai/Kia-koncernens syskon Ioniq 5 och EV6. Detta för att möjliggöra snabbare laddning, bättre prestanda och även spara vikt.

I Sverige pågår nu utvecklingen av Polestar 5:s nya och ”toppmoderna” elektriska drivlina. Målet är att bilens dubbla elmotorer (en i fram och en i bak) ska kunna leverera en systemeffekt på 650 kW (884 hästar) och 900 Nm.

– Den nya drivlinan vi jobbar på kommer att höja ribban till en ny nivå hos våra prestandabilar. Kombinationen med en stark förmåga inom utveckling av elektriska motorer och landvinningar inom plattformsteknik med låg vikt, leder till verkligt enastående körglada bilar, säger Polestars teknik- och utvecklingschef Jörg Brandscheid.

Här körs elbilen Polestar 5 i backlopp – 884 hk och fyrhjulsdrift
Det är inte helt bekräftat än, men vi kan vänta oss att Polestar 5 får en tvåstegad växellåda till sin bakre elmotor för bättre räckvidd och prestanda.

Effektsiffran klår Porsche Taycan Turbo S med 123 hästar, samtidigt som den tyska elbilens drivlina fortfarande levererar 150 Nm mer i vridmoment än Polestar 5:s.

884 hästkrafter är också exakt samma systemeffekt som Polestar uppgav i börsprospektet att deras nya bakmonterade elmotor P10 med tvåstegad växellåda ska kunna generera tillsammans med en främre elmotor.

Med det tycks det nu nästan bekräftat att Polestar 5 är den namnlösa bilen tillverkaren talar sig varm om i prospektet. Vi kan med andra ord även vänta oss att Polestars elsedan lanseras 2024 med ett batteripaket på 103 kWh som kan laddas från 10–80 procent på ungefär 20 minuter.

Förutom den svenskt utvecklade drivlinan bygger Polestar 5 också på en helt ny plattform i aluminium som Polestar utvecklat i Storbritannien.

Företagets vd Thomas Ingenlath understryker att projektet, som alltså sker parallellt i de två länderna, är mycket viktigt för Polestar:

– Polestar 5 är ett projekt som definierar vårt företag. Bilens progressiva design och avancerade teknik sätter tonen för Polestars framtid. Vi har fantastiskt begåvade människor i vårt team som gör att vi kan skapa verkligt ikoniska elbilar, säger Polestarchefen.

Polestar väntas nu följa upp uppvisningen av den nya prototypen för Polestar 5 med att till slut genomföra sin länge planerade börsnotering i USA imorgon, på midsommarafton.

Annons
Annons
Rulla till toppen