Taskig tajming för Volkswagen: bara dagar efter att den tyska tillverkaren visade upp sitt hala koncept Volkswagen ID Aero visar Hyundai nu upp en direkt utmanare. Med en ”strömlinjeformad och tidlös design” spöar Hyundai Ioniq 6 ”folkan” i dess paradgren: aerodynamik.
Den nya elsedanen, som baseras på konceptet Prophecy, har ett för den koreanska tillverkaren rekordlågt Cd-värde på endast 0,21 – jämfört med Volkswagen ID Aero som stoltserar med 0,23.
Koreanen lär därmed även klå tysken räckviddsmässigt tack vare en snålare förbrukningssiffra. Helt säkert vet vi dock ännu inte, eftersom Hyundai fortsätter att hålla hårt om de tekniska detaljerna tills den officiella premiären i juli.
Men ändå kan vi göra flera antaganden – grunden är trots allt den samma som de redan bekanta elbilarna Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 (samt Genesis GV60): Hyundai/Kia-koncernens elbilsplattform E-GMP.
Det betyder att vi kan vänta oss 800-voltsteknik och riktigt snabb laddning samt valbar fyrhjulsdrift och en effektsiffra på 170–585 hästkrafter även för Hyundai Ioniq 6. Vad det gäller WLTP-räckvidden ligger den kantiga, retrostylade Hyundai Ioniq 5:s på som bäst knappt 51 mil med ett 77,4 kWh stort batteripaket – en siffra som Ioniq 6 lär överträffa ordentligt.
Men, hur det verkligen ligger till får vi veta när Hyundai Ioniq 6 har officiell premiär om några veckor. Under tiden blir frågan: Gillar du designen?