VW i kamp mot Volvo och Tesla

Volkswagen har fullt upp med mjukvaruutveckling. Tyska jätten vill köra om Tesla och behöver möjligtvis även se upp för Volvos autonoma system Ride Pilot.

Annons
Annons

Flera biltillverkare tittar på möjligheterna med autonom körning. Förutom utvecklingen av tekniken, tittar man även på hur försäljningsmodellen ska fungera och vilka funktioner man kan erbjuda sina kunder.

Enligt Bloomberg har Volkswagen gått ut med att de jobbar på ett operativsystem för autonom körning som ska få frekventa uppdateringar via nätet. Man jobbar hårt för att kunna möjliggöra förbättringar så som förarassistansfunktioner, som är ett område där Tesla ligger långt förre den tyska tillverkaren. 

Volkswagens mjukvaruavdelning Cariad tittar på ett flertal betalmodeller som kan erbjudas, exempelvis en prenumerationsmodell eller så kallad function-on-demand, som går ut på att föraren betalar för ett visst antal km.

Samtidigt pekar man på vikten att integrera relevanta tjänster i plattformen, så att kunden kan utföra andra ärenden under tiden som bilen kör själv.

Volvo meddelade i början av året att deras kommande helelektriska suv kommer att utrustas med Ride Pilot, som är ett system för autonom körning. Det ska erbjudas som en tilläggsprenumerationstjänst. Bilen kommer att börja produceras senare detta år. 

Henrik Green, som är Volvos chef för avancerad teknologi, säger att Volvo fortfarande diskuterar vad man ska ta betalt för Ride Pilot. Företaget räknar med att tjänsten kommer att lyckas väl och bli mycket populär när den väl blir tillgänglig för allmänheten.

Tidigare meddelade Volkswagens vd Herbert Diess att Volkswagen trappar upp mjukvaruutvecklingen. Satsningen är ett försök att gå om Tesla och Volvo (om Ride Pilot blir en succé). Det gör företagets Cariad avdelning till en bärande del i den långsiktiga framgången.

Hittills har Volkswagen legat efter på den fronten, mycket på grund av ett flertal försenade modeller. Cariadchefen Dirk Hilgenberg säger att man har stött på en hel del problem.

– Vi måste se till att dataskydd och säkerhet är på en helt annan nivå. Dessutom har vi bilar med helt olika behov, från ingångsmodeller till lyxiga Bentley. Naturligtvis har alla dessa väldigt olika mjukvaru- och hårdvarubehov, säger Hilgenberg om Cariads utmaningar fram över. 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen