Hyundai visar framtidens hybrid

Hyundai N Vision 74 är en konceptbil som bygger på en ovanlig hybridteknik. Tekniken gifter prestandan av en elbil med räckvidden från vätgas.

Annons
Annons

Tekniken

Även fast det bara är en konceptbil just nu så är den, vad Hyundai kallar för ”rolling labs”, eller ett rullande labb, då det är ett sätt för dem att testa tekniken på riktigt innan man applicerar den på kommande produktionsmodeller.

Det betyder att det finns en stor chans att något liknande kommer att finnas tillgängligt för kunder att köpa i framtiden.

Den nya konceptbilen bygger på en ovanlig typ av hybridteknik. Tillsammans med en bränslecell som kan producera upp till 95 kW och en tank som klarar 4,2 kg vätgas får Hyundai N Vision 74 även ett batteripaket, med en kapacitet på 62,4 kWh. Tillsammans ska detta ge en räckvidd på över 60 mil.

Tanken bakom den är att det ska bli en prestandabil som också har en generös räckvidd. Bilen bygger på samma plattform som Ioniq 5 och Ioniq 6 och klarar därför 800 volt.Batteriet kan antas ladda lika snabbt som plattformssyskonen, det vill säga från 10 till 80 procent på under 18 minuter. Vätgasen däremot tar max 5 minuter att tanka.

Allt detta förenas i två elmotorer, en för vardera bakhjul. Systemeffekten sägs vara mer än 500 kW (680 hästkrafter) och över 900 Newtonmeter. Toppfarten ska vara 250 km/h. Hyundai har ännu inte bekräftat hur snabbt den klarar 0–100 km/h.

Hyundai visar framtidens hybrid
Här ser man likheterna mellan de två koncepten. Överst ser vi Hyundai Pony Coupe och under är barnbarnet Hyundai N Vision 74.

Liknar DeLorean

Hyundai N Vision 74 kan spåra sin design tillbaka till Hyundais kupékoncept av deras första egna bil Pony, som lanserades – 1974. Att den ser ganska familjär ut kan bero på att Hyundai Ioniq 5 också tagit inspiration men då från bilen som tog sig till produktion, Hyundai Pony.

Ni har säkert även sett att Hyundai N Vision 74 påminner lite om en viss tidsresande bil som vi alla känner igen.

Det är nämligen så att designern av Hyundai Pony, GiorgettoGiugiaro, finslipade designen av Ponys kupékoncept och sålde det sedan till DeLorean Motor Company som använde den för att bygga deras nya DMC DeLorean.

Hyundai Motor Groups designchef, Sangyup Lee, har uttalat sig om likheterna.

– Ifall du tycker att det ser ut som en DeLorean, kom bara ihåg att det var vi som gjorde den först.

 

Hyundai visar framtidens hybrid
Den nya hybridtekniken involverar tyvärr inte någon fluxkondensator.
Annons
Annons
Rulla till toppen