Koenigsegg: Hur gör man en super-elbil spännande?

Christian von Koenigsegg berättar vad som krävs när det kommer till att bygga en super-elbil och vad som gör honom orolig inför framtiden.

Annons
Annons

Christian von Koenigsegg medverkade nyligen i TopGears podcast där de pratade om de stora utmaningarna med att producera en spännande elektrisk superbil. Något Koenigsegg menar är svårt för alla superbils-tillverkare nu för tiden.

Prestandan av vanliga elbilar jämfört med vanliga förbränningsbilar har stigit något enormt. På Youtube kan man se flertalet sport- och superbilar med förbränningsmotorer totalt förlöjligade av vad som ser ut som en lite sportig version av en familjesedan, Tesla Model S Plaid.

Med tanke på att fler tillverkare tar sig an elbilar menar Koenigsegg att det kan bli ett stort problem för superbils-tillverkare. Skillnaden i prestanda mellan vanliga elbilar och super-elbilar är mycket mindre än vad skillnaden var förut för förbränningsvarianterna.

Koenigsegg berättar däremot att tillverkaren har planer på att bygga en super-elbil, men vad som kommer få den att stå ut från mängden håller han hårt om.

– Det finns sätt att göra dem mer spännande. Jag tror däremot inte att någon har riktigt lyckats differentiera sig prestandamässigt från låt oss säga Tesla Model S Plaid eller Porsche Taycan Turbo. Det är lite skrämmande faktiskt, säger Christian von Koenigsegg.

Då en del elbilar redan klarar 0–100 km/h på under tre sekunder och har toppfarter över 250 km/h menar Koenigsegg att det inte räcker att bilen är ”cool”.

– Jag tror man måste hitta en anledning för bilen att existera. Att bara göra en cool bil utan att implementera detaljer och funktioner som ger en betydande effekt, och sen sätta en prislapp som är tio gånger dyrare, är inte okej och inget jag kommer göra, förklarar Koenigsegg.

Annons
Annons
Rulla till toppen