Teslas superbatteri dröjer

Teslas nya battericell med formfaktorn 4680 ska ge tillverkarens elbilar både mer räckvidd och sänka kostnaderna. Uppstarten av produktionen har dock gått trögt – men utsikterna ser lovande ut framöver.

Annons
Annons

För två år sedan avslöjade Elon Musk en ny, banbrytande cylindrisk battericell kallad 4680 som både skulle få ned produktionskostnaderna och framför allt rejält öka räckvidden på sikt.

Den nya battericellen är just 46 millimeter bred och 80 millimeter hög och ska kunna lagra ungefär fem gånger så mycket energi som den befintliga 2170-cellen Tesla använder sedan tidigare.

Teslachefens spådom var att 4680-produktionen skulle räcka till minst en miljon elbilar i år. Så har dock inte blivit fallet – uppstarten av tillverkningen går trögt och befinner sig fortfarande i ett tidigt skede, rapporterar Automotive News.

Ett fåtal Tesla Model Y ska dock ha byggts under det andra kvartalet med 4680-batterier på den nya fabriken Giga Texas. Det är oklart om dessa levererats till kunder eller om de erbjudits till Tesla-anställda, som tidigare erbjudits modeller som inte annars säljs.

4680-batterierna ska idag kunna ge Teslas elbilar ungefär 16 procent mer räckvidd jämfört med de nuvarande 2170 batterierna, enligt tillverkaren. På sikt ska förbättringar av batterimaterialet och bildesign resultera i en nettoökning på 56 procent, samt även en minskning av produktionskostnaderna med hela 54 procent.

Ska ökas inför Cybertruck-lanseringen

Trots den tröga starten spår nu Tesla ett rejält uppsving av produktionen inför den väntade lanseringen av Tesla Cybertruck i mitten av nästa år.

– Vi producerar en anständig siffra varje vecka och jag tror att vi kommer nå en hög produktionsvolym i slutet av året, sa Musk i samband med företagets bolagsstämma under torsdagen. Där har Musk bland annat pratat om målet att årligen producera så mycket som 20 miljoner elbilar till 2030

Musk klargjorde också att Tesla för närvarande inte är beroende av de nya 4680-batterierna, utan har tillräckligt av den gamla 2170-sorten för att räcka till resten av Teslas produktion i år.

Annons
Annons
Rulla till toppen