Maxus eT90 – första el-pickupen i Sverige

Tesla Cybertruck och Ford F-150 Lightning i alla ära. Den första el-pickupen på svenska vägar blir Maxus eT90. Så blir priset!

Maxus eT90 – första el-pickupen i Sverige

I november kommer de första leveranserna av den eldrivna pickupen Maxus eT90 till Sverige.

Maxus eT90 är en fullstor pickup med dem sittplatser. Den mäter 5,37 meter i längd och 1,9 meter i bredd. Maxlasten är 1 000 kg. Släpvagnsvikten är ännu inte klar.

Drivlinan består av en elmotor på 150 kW (204 hästkrafter) och 310 Nm i vridmoment. Batteriet är på 88,5 kWh och ska ge en räckvidd på 33 mil. Någon maxeffekt för laddning anger inte Maxus.

Det märks att Maxus eT90 är baserad på en befintlig bil med förbränningsmotor. Inredningen är inte toppmodern.

Priset är satt till 699 975 kronor inklusive moms (559 900 kr exklusive) så att bilen kvalar in för 70 000 kr i miljöbonus. Vid årsskiftet sänks miljöbonusen till 50 000 kr.

Höga skatter på pickuper med förbränningsmotor gör biltypen trögsåld i dagsläget.

– Historiskt sett har det sålts ca 8 000–10 000 pickups per år på den svenska marknaden, men de senaste årens skatteomläggningar har gjort att den summan har halverats till ca 4 700 bilar per år. Nu finns ett eldrivet alternativ som dessutom är berättigad till miljöbonus vilket gör att vi tror att efterfrågan kommer att bli väldigt stor, säger Petter Nordesjö, Sverigechef för Maxus.

Ett ton får Maxus e-T90 lasta, men hur mycket den får dra är ännu inte klart.

Maxus eT90 kan bli en vanlig syn bland svenska hantverkare.
Ja
159
143
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.