Xpeng avslöjar mera om elbilen G9: ”världens snabbast laddande”

Kommande kinesiska lyxsuven bjuder på supersnabb laddning och acceleration, men också en lyxig, teknikstinn inredning som ger passagerarna en "femdimensionell upplevelse".

Xpeng avslöjar mera om elbilen G9: ”världens snabbast laddande”
Xpeng G9 bygger på en ny elbilsplattform med 800-voltsteknik som medger snabbladdning upp till 480 kW.

Xpengs svenska lansering verkar inte riktigt ha gått som planerat. I juni stoppade man elbilen P5, som gav ett blandat intryck i vår provkörning.

Men nu har den kinesiska tillverkaren en ny plan. Istället för den mindre och enklare P5 ska man satsa på den Tesla Model S-liknande sedanen P7 och lysuven G9 i Europa.

Xpeng G9 har premiär i Kina i september och nu berättar tillverkaren mera om den, som man kallar för "världens snabbast laddande massproducerade elbil". Att snabbladda 20 mils räckvidd (enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln CLTC) ska ta endast 5 minuter.

Maxeffekten vid snabbladdning ligger nämligen på hela 480 kW för G9, som bygger på en ny plattform med avancerad 800-voltsteknik. Här i Sverige kan det dock bli problem att hitta så pass kraftfulla laddare – Ionitys ultrasnabbladdare (UPC) levererar "bara" 350 kW.

Det problemet kommer inte kinesiska Xpeng G9-förare ha. I hemlandet finns redan så pass kraftfulla ultrasnabbladdare, bland annat från konkurrenten GAC Aion. Xpeng ska dessutom nu lansera egen 480 kW S4 ultrasnabbladdare i Kina. Något europeiskt laddnätverk är det däremot inte tal om ännu.

Xpeng G9 mäter 4891/1937/1680 mm (l/b/h), med en hjulbas på 2998 mm. Det gör den nästan lika stor som en Volvo XC90.

Räckvidden på Xpeng G9 ska bli upp till 70,2 mil enligt CLTC-körcykeln. Vad den siffran blir enligt den tuffare EU-körcykeln WLTP som vi är vana vid återstår att se, men vi kan nog räkna med omkring 60 mil.

Xpeng G9 är fyrhjulsdriven, med en elmotor på 235 hk (175 kW) i fram och en till på 308 hk (235 kW) i bak. Systemeffekten ligger således på 543 hk (405 kW) och vridmomentet på 717 Nm. 0–100 km/h ska ta "runt tre sekunder", enligt Xpeng.

"Femdimensionell upplevelse"

Infotainmentskärmen i Xpeng G9 mäter 14,96 tum.

Invändigt bjuder Xpeng G9 på massor av tekniska finesser. Ljudsystemet Xopera har 28 högtalare från Dynaudio på sammanlagt 2250 W och ska kunna "simulerar ljudisolering på konsertsalnivå", heter det.

Men det är inte allt. Genom att använda stolsvibrationer, interiörbelysningen, luftkonditioneringen och dofter ska Xopera kunna ge bilens passagerare en "inlevelsefylld 5D-upplevelse" när de lyssnar på musik eller tittar på film. Det senare är en aktivitet som i Kina blivit populär att göra i bilen under pandemin.

Xpeng G9 är också utrustad med en ny röststyrningsassistent som även fungerar i baksätet.

Utöver ovan nämnda finesser är Xpeng G9 också utrustad med tillverkarens förarassistanssystem Xpilot som på den läser av omgivningen med 31 lidarsensorer. Med hjälp av det ska bilen kunna köras autonomt på parkeringsplatser och andra lågfartsområden men också stadsvägar och motorvägar där lagen tillåter.

Vad priset på Xpeng G9 blir är ännu inte klart och likaså vet vi ännu inte när modellen kommer till Sverige. Klart är dock att den kommer göra det.

Med tanke på att de första leveranserna av Xpeng G9 ska ske i Kina under årets fjärde kvartal kan vi nog räkna med att se bilen här tidigast i början av nästa år.

I videon nedan berättar Xpeng mera om G9 och dess interiör:

Hellre snabb laddning är än maxad räckvidd!
Ja
146
44
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.