”De dåliga nyheterna är att att förbränningsmotorer är fundamentalt ineffektiva”, det konstateras av medietjänsten Yale Climate Connections vid Yale School of the Environment, en del av Yales universitet i USA.
Att verkningsgraden, hur pass mycket energi som faktiskt används för att driva en bil, är dålig i en förbränningsmotor är egentligen inget nytt. Som Yale Climate Connections noterar går bara som bäst en fjärdedel av energin i tanken till att driva en bensinbil.
Vad resten går åt till förklarar man på ett pedagogiskt sätt med grafiken nedan:
800 kronor i sjön
Den mesta, mellan 68 och 72 procent, av energin från bensinen omvandlas till värme. Resten av förlusterna består av mekanisk friktion (4–6 procent), motstånd i drivlinan (3–5 procent) samt driften av olika elektriska tillbehör (0–2 procent).
Över till att driva hjulen blir då endast 16–25 procent. Omräknat betyder det att man slösar ungefär 800 kronor utav varje tusenkronorstankning vid macken.
Så effektiv är elbilen
Elbilens verkningsgrad är mycket hög – Uppåt 87–91 procent av energin en elbil laddas med används till att faktiskt driva den framåt. Detta trots att den även tappar lite energi vid laddning i form av så kallade laddförluster (10 procent).
18 procent försvinner i drivlinan, medan 3 procent går åt till att kyla drivlinan samt styrservot. Mellan 0–4 procent går även åt till att driva olika elektriska tillbehör.
Men till skillnad från bensinbilen har elbilen ett till knep som ökar verkningsgraden ordentligt: bromskraftåtervinning. Med det kan bilens elmotor (inte bromsar som står på bilden ovan) vid inbromsning ta till vara på 22 procent av energin som tidigare gått till drivhjulen.
Kolkraft bättre än bensin
Yale Climate Connections slutsats blir att elbilen, tack vare sin höga verkningsgrad, är bättre än bensinbilen oavsett vart energin den laddas med kommer ifrån – något även tidigare forskningsstudier slagit fast.
Även i länder med ”smutsig” el från kolkraftverk är det alltså bättre kostnads- och miljömässigt att ersätta alla bensinbilar med elbilar, eftersom de slösar mindre energi.
Hela forskningsstudien går att läsa på Yale Climate Connections sajt.