Mercedes EQG först ut med nytt kiselbatteri

Mercedes har ett nytt, energitätare kiselbatteri på gång. Först ut med det blir modellen EQG som ska lanseras 2025.

Annons
Annons

Det nya batteriet har Mercedes utvecklat tillsammans med det amerikanska batterimaterialföretaget Sila Nanotechnologies.

Genom att använda kisel i battericellernas anoder har man lyckats höja energidensiteten med 20–40 procent jämfört med de grafitanodceller Mercedes använder idag. Energitätheten ska därmed ligga på ”över” 800 Wh/l, menar Mercedes och Sila som samarbetat sedan 2019.

– Att leverera en så hög energitäthet är en riktig ”game changer” och gör att vi kan tänka i helt nya banor när vi utvecklar framtida elbilar. Vårt partnerskap med Sila är ytterligare ett viktigt steg på vår väg mot att bygga de mest eftertraktade elektriska lyxbilarna, säger Markus Schäfer, Mercedes teknikchef.

Den höga energitätheten låter Mercedes rymma ”mer elektrisk energi i ett givet utrymme än vad som är fallet nu,” uppger tillverkaren. Det betyder att man kommer att kunna öka räckvidden på sina elbilar utan att ge dem fysiskt större batteripaket – eller kanske snarare använda mindre paket för att minska vikt och och frigöra utrymme.

Mercedes EQG först ut med nytt kiselbatteri
Mercedes EQG ska utrustas med fyra elmotorer – en per hjul. Dessa styrs med en mjukvara som simulerar beteendet en traditionell, mekanisk 4WD-drivlina har.

Den första bilen att använda de nya battericellerna blir suven Mercedes EQG, den eldrivna ersättaren till dagens Mercedes G-klass som man visade upp i konceptform hösten 2021.

Mer specifikt ska kiselbatteriet användas i en speciell ”räckviddsförlängd” modell av den ikoniskt lådformade bilen, som lär fortsätta att dras med ett högt luftmotstånd som stjäl räckvidd.

Vi ska därmed nog inte vänta oss några nya räckviddsrekord förrän Mercedes väljer att stoppa in den nya batteritekniken i något med en halare formgivning – som rekordbilen Mercedes Vision EQXX.

Annons
Annons
Rulla till toppen