Ingenlaths löfte: Ny teknik i Polestar 3 kan ge dig lägre elräkning

Polestarchefen avslöjar i en intervju att Polestar 3 får V2G – en teknik för att skicka tillbaka ström till elnätet. Tekniken kan ge husägare lägre elräkning.

Annons
Annons

Det kommer ut allt fler bilar med V2L-teknik (vehicle-to-load) som innebär att man kan använda bilens batteri för att driva elapparatet. Till exempel en kylbox på sommarsemestern eller en dammsugare när man vill rengöra bilen.

Nästa steg i utvecklingen är den mer kraftfulla V2G-tekniken (vehicle-to-grid) då bilen kan skicka tillbaka ström till elnätet. Detta kan exempelvis driva en sommarstuga vid strömavbrott, men mest lockande är kanske möjligheten att använda bilbatteriet som för att optimera sin elräkning. 

Genom att ladda bilen när elen är som billigast och låta bilen stå för strömförsörjningen när elen är som dyrast går det att spara många kronor med dagens spotpriser på el. Den riktigt snåle laddar bilen på jobbet och driver sedan matlagning och tvätt med ström från bilen när hen kommer hem.

Nu avslöjar Polestarchefen att Polestar 3 som lanseras i höst får V2G. 

– Batteriet vi har i bilarna kommer bli en avgörande del i framtidens energilösning, säger Polestars vd Thomas Ingenlath i en intervju med Techcrunch.

Eftersom Polestar 3 delar underliggande teknik med Volvos XC90-efterträdare (EXC90/Embla) är det troligt att den nya Volvon som lanseras mot slutet av året också får V2G.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen