Geely-ägda Zeekr har nyligen tagit sig in i Guinness rekordbok med två färska världsrekord. Med en Zeekr 001 klarade deras ingenjör Zhao Junfeng att drifta i 208 km/h. Ett rekord för en elbil, men långt ifrån rekordet för en bensinbil. Det hålls av en Nissan GT-R Nismo och lyder på 304,96 km/h.
Det andra världsrekordet handlade om att klara en slags slalombana. Rekordtiden blev 49 sekunder.
Zeekr 001 är en eldriven sportkombi som ursprungligen ritades av Lynk & Co i Göteborg. Den bygger på Geelys SEA-plattform och i den kraftfullaste varianten levererar den genom två motorer en totaleffekt på 536 hästkrafter, vilket tar bilen från 0–100 km/h på 3,8 sekunder.
1000 kilometers räckvidd
Zeekr 001 säljs redan hemma i Kina och ska lanseras i Europa under nästa år. Tillsammans med batteritillverkaren CATL, som är överlägset störst i världen, har Zeekr utvecklat ett nytt batteri kallat Qilin som ska ge 1000 kilometers räckvidd. Den siffran lär dock gälla enligt den kinesiska CLTC-körcykeln, som brukar ge högre siffror än EU:s WLTP-körcykel.
Quilin använder sig av så kallas ”Cell to Pack”-teknik. I stället för att placera de enskilda battericellerna i moduler som monteras i ett batteripaket sitter cellerna direkt i batteripaketet.
Det spar utrymme – då går det att få in fler battericeller och få längre räckvidd. Enligt CATL ökar packningsgraden från 50 till 72 procent.
Det nya Quilin-batteriet ska sitta i både Zeekr 001 och den kommande familjebussen Zeekr 009.