Experter: Så mycket billigare kan Tesla Model Y bli med nya batteriet

Tesla skulle kunna kapa batterikostnaderna rejält från Model Y när de väl får sin större 4680-battericell i produktion. Men det dröjer fortsatt det ett tag till innan tillverkningen kommer igång, tror flera experter.

Annons
Annons

Nästan 60 000 kronor – så mycket kan Tesla sänka batterikostnaden för Model Y genom att börja använda större battericeller som tillverkas med en ny, torr beläggningsprocess för elektroderna.

Det rapporterar Reuters med hänvisning till tolv experter inom batteriteknik, varav nio har ”nära band” med Tesla medan de övriga har insikt i tekniken. Tre av de nio ska även ha utväderat både Teslas nya och gamla batteriteknik genom att ta isär paket.

Kostnadsminskningen kan bli viktig för att Tesla ska nå sitt mål att nå en årsförsäljning på 20 miljoner bilar 2030.

Enligt Reuters källor går det idag åt 4 400 battericeller till paketet i en Tesla Model Y, och för varje cell är det fyra punkter som måste svetsas – totalt 17 600 punkter. Med den större battericellen minskas det till 830 celler med två svetspunkter vardera, eller totalt 1 660. Det leder till stora kostnadsbesparingar.

Mest avgörande för att få ned kostnaden är dock den särskilda torra bestrykningsprocessen Tesla ska använda för att tillverka cellernas elektroder, menar en expert. Det är också just denna ännu oprövade process som Tesla sedan tidigare brottats med att skala upp för möjliggöra serietillverkning.

Det dröjer därmed ännu ett tag till innan Tesla kan sätta 4680-cellen i fullskalig produktion, men experterna som Reuters talat med är hoppfulla. De tror att Tesla kan ha överkommit problemen till slutet av 2022 eller början av 2023.

– Jag tror han kommer lösa det, men inte så snabbt som han skulle vilja. Det kommer ta lite tid att verkligen testa processen, säger den tidigare nobelpristagaren Stan Whittingham, en av litiumjonbatteriets uppfinnare, om Elon Musks batteriplaner.

Annons
Annons
Rulla till toppen