Krockgate? Tesla kan ha dold krocktest-kod i mjukvaran

Tesla utreds av Euro NCAP:s australiensiska motsvarighet ANCAP efter att en hackare gjort upptäckter i tillverkarens mjukvara.

Krockgate? Tesla kan ha dold krocktest-kod i mjukvaran
Tesla Model Y är enligt Euro NCAP den säkraste bilen de någonsin testat – men kan tillverkaren ha mjukvaruoptimerat sin bil för testerna?

Tesla imponerade nyligen med ett rekordbra betyg från Euro NCAP för Model Y. Tillverkarens högbyggda mindre elbil lyckades bland annat få ett 98-procentigt betyg i den numera viktiga ronden aktiv säkerhet.

Särskilt ros från Euro NCAP fick Teslas kamerabaserade "Vision"-system som presterade anmärkningsvärt väl i att förhindra kollisioner med andra bilar, cyklister och fotgängare. Organisationens generalsekreterare Michiel van Ratingen prisade tillverkaren:

– Grattis till Tesla för ett verkligen enastående rekordhögt Model Y-betyg. Tesla har visat att inget annat än det bästa är tillräckligt bra för dem och vi hoppas få se dem fortsätta att sträva efter det målet i framtiden.

Men nu har frågor väckts efter att den välkände kod-dykaren och Teslahackaren "Green" på Twitter gjort nya fynd i tillverkarens bilmjukvara. Enligt den anonyme twittraren finns det speciella avsnitt i koden som döpts efter Euro NCAP samt dess regionala motsvarigheter Australasian NCAP, Korea NCAP och I VISITA (Kina).

Kodavsnitten påverkar inställningarna för Teslas Autopilot-system, enligt Green. Hen skriver att det är oklart vad exakt syftet med detta är. Hen noterar även att Tesla ger krocktestorganisationerna särskilda "one-off" mjukvaruversioner som döpts efter dem.

Uppgifterna har fått ANCAP att agera, även om de ännu inte gått att bekräfta. En talesperson för organisationen uppger till sajten Drive.com.au att man nu undersöker Greens påståenden.

Från Euro NCAP:s håll är det dock än så länge tyst och Recharge har sökt organisationen för en kommentar.

Skulle det visa sig att Tesla modifierat sin mjukvara för att nå bästa möjliga krocktestresultat skulle det påminna en del om Dieselgate-skandalen, även om det gällde avgastester. Då dömdes flera tillverkare för att ha utrustat sina förbränningsbilar med en särskild mjukvara som slog på ett "fuskläge" för att tillfälligt minska utsläppen av kväveoxider under testerna.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.