Maxus åttasitsiga elbil Mifa 9 kommer till Sverige

Kinesiskt statligt ägda SAIC Maxus lanserar nu sin rejäla elektriska familjebuss Mifa 9 i Sverige. "En utmärkt bil för taxibranschen", säger märkets svenska försäljningschef Markus Lundevall.

Maxus åttasitsiga elbil Mifa 9 kommer till Sverige
Snart en vanlig syn på svenska gator som taxibil? Maxus Mifa 9 är en rymlig elbil med antingen sju eller åtta säten.

Bilmärket Maxus blev först med att lansera en kinabyggd elbil i Sverige när de började sälja transportbilen EV80 här 2020. Den följdes sedan av personbilarna Euniq 5 och 6 samt snart även Sveriges första el-pickup eT90.

Nu kommer märket, som tillsammans med MG tillhör den statligt kinesiska biljätten SAIC, med ännu en stor elbil: den rymliga och lyxiga familjebussen Maxus Mifa 9.

Maxus Mifa 9 bygger till skillnad från märkets mindre buss Euniq 5 på en ny, dedikerad elbilsplattform.

Måtten är rejäla. Maxus Mifa 9 mäter 5,27 meter på längden, 2 meter på bredden och 1,84 meter på höjden. Hjulbasen är samtidigt 3,2 meter och bilen rymmer antingen sju eller åtta säten.

Därmed rör det sig om en direkt konkurrent till Mercedes EQV. Likt den tyska biltillverkaren har Maxus siktet inställt på taxiförarna.

– Mifa 9 är en perfekt familjebil för dig som vill ha gott om plats samt har höga krav på utrustning och körkänsla. Detta är också en utmärkt bil för taxibranschen då du får cirka 60 mils räckvidd för stadskörning, säger Markus Lundevall, försäljningschef på Maxus Sverige i ett uttalande.

Alla stolar i Maxus Mifa 9 är elektrisk justerbara. De två bakersta raderna kan skjutas hela vägen fram för att frigöra bagageutrymme.

Den räckviddssiffran ska dock tas med en nypa salt. Normalt sett brukar WLTP-räckvidden vid blandad körning uppges och då är det istället 44 mil som gäller för Maxus Mifa 9.

Batteripaketet i bilen är på 90 kWh. Litiumjoncellerna levereras av den kinesiska storleverantören CATL. Hur snabbt det kan snabbladdas uppges inte i nuläget, men på den kinesiska marknaden är i alla fall AC-ombordladdaren en trefasare på 11 kW.

Den svenska lanseringen sker parallellt med de norska, danska, finska och polska under importören RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskaps regi. Exakt när vi kan vänta oss att få se Maxus Mifa 9 i hallarna har dock inte klargjorts. Det svenska priset är inte heller klart ännu.

Maxus Mifa 9:s interiör beskrivs som "full med exklusiva detaljer, teknik och underhållningsutrustning"

Taxiförarnas nya favorit?
Ja
50
14
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.