20 mil på fem minuter – så fort kan kinesiska Xpengs nya flaggskepp, suven G9, snabbladdas om en av märkets 480 kW-laddare S4 finns att tillgå. Den uppgiften, som gäller enligt den mindre tuffa kinesiska CLTC-körcykeln, avslöjade tillverkaren redan i augusti.
Nu har bilen lanserats i hemlandet och med det har modellprogrammet offentligtgjorts.
– G9 är världens snabbast laddade massproduktions-SUV och har branschens första ’full–scenario’ förarassistanssystem (ADAS, reds. anm.). Detta toppas med ett tvåkammars luftfjädringssystem och en lyxig, smart interiör som inkluderar en banbrytande 5D-musikupplevelse som vi kallar Xopera. G9 är en fusion av många tekniska innovationer sammanvävda i en elegant design och markerar en betydande milstolpe efter åtta års engagemang, säger He Xiaopeng, Xpengs vd, grundare och namne, i ett uttalande.
Brett prisspann och många modeller

Tre ”serier” – RWD Standard, RWD Long Range och 4WD Performance – erbjuds, som delas in i sammanlagt sex utrustningsnivåer med alfanumeriska namn.
Prisspannet är brett – grundpriserna för Xpeng G9 ska ligga på motsvarande mellan 480 000 och 730 000 kronor i Kina.
Instegaren RWD 570G är bakhjulsdriven med en elmotor på 230 kW (308 hk) och 430 Nm. Räckvidden ligger då på 57 mil enligt den kinesiska CLTC-körcykeln. Enligt Xpeng går det att konvertera till 46 mil enligt den tuffare europeiska WLTP-körcykeln vi är vana vid.

Räckviddskungen är mellanvarianten RWD Long Range 702E vars pris inte nämnns i det internationella pressmaterialet. Denna kommer 70,2 CLTC-mil, eller 57 WLTP-mil om vi ska tro Xpeng.
Toppvarianterna är de fyrhjulsdrivna 650-modellerna som adderar ytterligare en elmotor på 175 kW (235 hk) och 287 Nm i fram för en total systemeffekt på 405 kW (543 hk) och 717 Nm vilket kortar tiden det tar att köra 0–100 km/h från 6,4 till 3,9 sekunder. Precis som modellnamnen antyder ligger räckvidden på 65 mil (650 km) enligt CLTC-körcykeln.
Fällbar dragkrok finns också till Xpeng G9, men vad dragvikten kan tänkas bli när den väl kommer till Sverige är ännu oklart.
I hemlandet siktar Xpeng också på att bygga 500 stationer med sina 480 kW S4-ultrasnabbladdare till nästa år. 2025 ska man sedan ha byggt totalt 2 000 stationer i Kina. Några planer för ett europeiskt laddnätverk för att låta G9-köpare uppleva de angivna laddtiderna är det ännu inte tal om.


Specifikationer: Xpeng G9
Modell | RWD Standard | RWD Long Range | 4WD Performance | |||
570G | 570E | 702E | 650E Performance | 650X Performance | 650X Launch Edition | |
Dimensioner | ||||||
Längd/Bredd/Höjd | 4 891 mm/1 937 mm/1 680 mm | 4 891 mm/1 937 mm/1 670 mm | ||||
Hjulbas | 2 998 mm | |||||
Sittplatser | 5 säten | |||||
Bagageutrymme/ Bagageutrymme (med baksätet fällt) | 660 liter/1 576 liter | |||||
Drivlina | Bakhjulsdrift, en motor | Fyrhjulsdrift, två motorer | ||||
Motoreffekt (kW)/ Vridmoment (Nm) | Bak 230 kW / 430 Nm | Fram 175 kW/287 Nm, Bak 230 kW/430 Nm | ||||
Räckvidd (CLTC) | 570 km | 570 km | 702 km | 650 km | 650 km | 650 km |
Toppfart | 200 km/h | |||||
Acceleration (0-100 km/h) | 6,4 sekunder | 3,9 sekunder |