Peugeot visade nyligen upp den snåla elkombin e-308 Sportwagon. Nu visar det sig att tekniken från den även ska användas i lillasyskonet, småbilen e-208.
Årsmodell 2023 av Peugeot e-208 får en ny motor som både är starkare och effektivare än den nuvarande. Effekten ökar med 15 kW till 115 kW (156 hk) och 260 Nm, samtidigt som snittförbrukningen minskas med 10,5 procent till 12 kWh/100 km.
Tillsammans med ett nytt, effektivare batteripaket på 51 kWh (48,1 kWh netto) ökar det räckvidden från 34 till 40 mil enligt WLTP-körcykeln.
Kanske viktigare för oss i det kalla norden är en annan nyhet. Peugeot e-208 får nu till slut en värmepump, något som ger bättre räckvidd i kylan. Pumpen är kopplad till en fuktighetssensor i vindrutan som ska hjälpa till att kontollera luftflödet i kupén och på så vis också förbättra energieffektiviteten.
På laddningssidan har dock inget nytt hänt. Peugeot e-208 kan fortsatt enfasladdas med 7,4 kW AC eller snabbladdas med upp till 100 kW DC. Vid snabbladdning ska batteriet nu kunna fyllas upp från 20 till 80 procent på 25 minuter.
Några svenska priser för 2023 Peugeot e-208 har inte kommunicerats ännu, men 2022 års modell har ett grundpris på 429 900 kronor. Med tanke på den tillkommande utrustningen är det inte omöjligt att modellen nu blir dyrare.
Lanseringen av modellen ska ske under 2023.