Klart: Svenska priser på BYD Atto 3, Han och Tang

Den kinesiska elbils- och batterijätten Build Your Dreams har Sverigepremiär i oktober. Nu vet vi vad priserna på deras tre elbilar blir.

Klart: Svenska priser på BYD Atto 3, Han och Tang
När chefredaktör Alrik Söderlind provkörde BYD:s elbilar var löftet att priserna skulle bli "tillgänglig premium".

Nu är de svenska priserna klara för den kinesiska elbilsjätten Build Your Dreams modeller Atto 3Han och Tang. Tillverkarens elbilar finns sedan tidigare i vårt grannland Norge men i augusti blev det klart att de även kommer hit i Hedin Bils regi.

Chefredaktör Alrik Söderlind fick sedan göra en första provkörning av bilarna senare samma månad. Omdömmet var gott, men den springande punkten var vad priserna kunde tänkas landa på.

"BYD säger att man ska vara 'tillgänglig premium' vilket lär betyda att priserna blir attraktiva, men inte låga", skrev chefredaktören i sin provkörning.

BYD Atto 3 lanseras med sänkt leasingpris

Mellanklassuven BYD Atto 3 är framhjulsdriven och billigast av tillverkarens svenska lanseringsmodeller.

BYD:s minsting är den väntade storsäljaren med ett grundpris på 484 900 kronor, erfar Recharge. Det rör sig om en framhjulsdriven mellanklassuv med en WLTP-räckvidd på 42 mil.

BYD Atto 3 mäter 4 455/1 875/1 615 mm (l/b/h) med en hjulbas på 2 720 mm. Motoreffekten ligger på 150 kW (200 hk) vilket låter Atto 3 klara sprinten 0–100 km/h på 7,3 sekunder. Toppfarten är 160 km/h.

Laddningen är inte rekordsnabb, delvis eftersom BYD:s elbilar använder en egenutvecklad "Blade"-cellvariant av den mer stabila, långlivade (och koboltfria) men trögladdade batteritypen litiumjärnfosfat (LiFePo4, LFP) istället för litiumjon som vi är vana vid.

Att snabbladda BYD Atto 3:s 60,48 kWh stora paket från 30 till 80 procent ska ta 29 minuter.

Lockbetet är privatleasingen som vid lanseringen i oktober kommer att vara kampanjsänkt till 2 995 kr/månad för 12 månader/1 000 mil eller 3 995 kr/månad för 36 månader/3 000 mil. I båda priserna ingår service.

I BYD Atto 3:s utrustning ingår bland annat 360-graderskamera, adaptiv farthållar med filhållningsassistent, "vegansk" läderklädsel, elstolar med värme, parkeringssensorer runtom samt en 15,6-tums infotainmentskärm med Apple Carplay och Android Auto.

BYD Tang – rymlig sjusitsare

BYD Tang är en sjusitsig och fyrhjulsdriven storsuv.

Sjusitsaren BYD Tang har vi tidigare stiftat bekantskap med i Norge där den sålts sedan 2021, men faktum är att bilen redan är inne på sin andra generation (med en ansiktslyftning) – originalet Kinalanserades som bensinbil och laddhybrid redan 2015.

BYD Tang mäter 4 870/1 950/1 725 mm (l/b/h) med en hjulbas på 2 820 mm och är således betydligt större än Atto 3. Fyrhjulsdrift är standard och systemeffekten ligger på 380 kW (510 hk) vilket låter bilen klara sprinten 0–100 km/h på 4,6 sekunder. Toppfarten är 180 km/h.

Batteripaketet i BYD Tang är på 86,4 kWh och räckvidden landar på 40 mil (WLTP). Vid snabbladdning ska det gå att fylla upp från 30 till 80 procent på 30 minuter.

Prislappen börjar på 806 900 kronor vilket gör att köpare av BYD Tang inte blir berättigade till någon statlig bonus. Vi på Recharge har ännu ingen uppgift om vad privatleasingpriserna börjar på men förmodligen kan det bli rätt så dyrt.

I BYD Tangs utrustning ingår också ventilerade elstolar i äkta läder men också en lite mindre infotainmentskärm på 12,8 tum.

BYD Han kör 0–100 km/h på 3,9 sekunder

BYD Han är en stor, snabb elsedan som utmanar Tesla Model S.

Snabbast i gänget är elsedanen BYD Han som tillverkaren utannonserade för europeisk marknad redan 2020 – det kan förmodas att coronapandemins verkningar kom i vägen.

BYD Tang mäter 4 995/1 910/1 495 mm (l/b/h) med en hjulbas på 2 920 mm. Fyrhjulsdrift är standard och systemeffekten ligger på 380 kW (510 hk) precis som i Tang. I den halare och lättare Han översätts det dock till en 0–100 km/h-sprint på 3,9 sekunder. Toppfarten är 180 km/h.

Batterikapaciteten är på 85,4 kWh och snabbladdningen 30–80 procent ska gå lika fort som i BYD Tang, 30 minuter. Räckvidden är dock bättre på 52,1 mil (WLTP).

Utrustningen är så gott som identisk BYD Tangs, förutom att den verkar ha samma större infotainmentskärmen som BYD Atto 3.

Grundpriset blir även det exakt samma som BYD Tang, 806 900 kronor. Vad det gäller privatleasingpriserna för BYD Han så dröjer de likt Tangs.

Ytterligare information om priser och utrustningsnivåer för BYD:s elbilar kommer att meddelas närmare säljstarten i oktober.

Bra priser!
Ja
25
288
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.