Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro

Citroën har tagit fram en elbil som inte ska väga eller kosta för mycket.

Annons
Annons

Citroën oli är 4,2 meter lång. Genom att inte ha en sluttande vindruta spar man in på vikt och glaskostnad. Dessutom ger det mindre solinstrålning, vilket håller nere temperaturen i kupén och spar energi.

– Man kan hävda att en vertikal vindruta är mindre aerodynamisk. Men vi förväntar oss inte att folk kör den här typen av bil i 200 km/h. Vi tror att den är mest användbar i stads- och förortsområden där folk sänker hastigheten och är medvetna om miljö- och säkerhetsaspekter vid pendling. Därför har vi begränsat olis topphastighet till 110 km/h, säger Pierre Sabas som ansvarar för koncept hos Citroën. 

Citroën anger förbrukningen till endast 1 kWh per mil, vilket är hälften av genomsnittet dagens elbilar.

Citroën oli väger under ett ton och har ett batteri på 40 kWh som ger 40 mils räckvidd. Bilen kan lagra el från solpaneler och även ge upp till 3,6 kWh till olika apparater. 

Sätena innehåller återvunna material och 80 procent färre delar än normalt. Citroen har också sparat in 7 kilo ljudisolering i varje dörr.

Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
Stolarna innehåller 80 procent färre delar än normalt och dörrarna har lättats med 7 kilo.
Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
Oli kan fungera som praktisk pickup.

Bilen ska vara tåligt byggd, bland annat ska det gå att stå på både huv och tak. Taket kan användas för ett taktält.

Bagageutrymmet nås genom en lucka baktill. Lyfter man bort luckan går bilen att använda som pickup.

– Oli är en arbetsplattform för att utforska geniala idéer som är möjliga för framtida produktion. Alla idéer kommer inte att förverkligas, inte heller i den fysiska form som du ser här. Men den höga innovationsnivån det visar på är inspirerande för framtida Citroën-modeller, säger utvecklingschefen Laurence Hansen.

 
Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
Annons
Annons
Rulla till toppen