Hyundai Ioniq 6 har WLTP-testats och fått en officiell räckviddssiffra. Längst kommer den bakhjulsdrivna versionen med 18-tumshjul, hela 614 km med ett batteri på 77,4 kWh.
Väljer man i stället 20-tumsfälgar minskar räckvidden med 69 km.
Ioniq 6 säljs även med fyrhjulsdrift och samma batteri. Då blir räckvidden 583 respektive 519 km beroende på fälgstorlek. Jämfört med Tesla Model 3 Long Range har fyrhjulsdrivna Ioniq 6 aningen högre elförbrukning.
Det finns också en billigare tvåhjulsdriven version med ett mindre batteri på 53 kWh. Den säljs bara med 18-tumsfälg och kommer 429 km på en laddning.

En stor bidragande faktor till den låga elförbrukningen är ett lågt luftmotstånd på 0,21 cw.
I likhet med Hyundai Ioniq 5 har Ioniq 6 800-voltsteknik som möjliggör snabb laddning. Att ladda från 10 till 80 procent kan ta så kort tid som 18 minuter.
Tillverkningen av Ioniq 6 har redan startat i Sydkorea, men bilen kommer först till Sverige under det första kvartalet 2023. Några svenska priset finns ännu inte.
Version | Batteri | Räckvidd | Förbrukning kWh/100 km |
LR 2WD 18″ |
77,4 kWh | 614 km | 14,3 |
LR 2WD 20″ | 77,4 kWh | 545 km | 16,0 |
LR AWD 18″ | 77,4 kWh | 583 km | 15,1 |
LR AWD 20″ | 77,4 kWh | 519 km | 16,9 |
SR 2WD 18″ | 53,0 kWh | 429 km | 13,9 |
Tesla Model 3 Long Range |
82 kWh | 614 km | 14,7 |