Nu är den äntligen officiell, Polestars nya stora suv, som är den första bilen man har designat själva. Men Volvosläktbanden är väldigt påtagliga.
Polestar 3 är en systerbil till Volvo EX90, som har premiär den 9 november, och man har hämtat en massa förnuftigheter och teknik från Volvosyskonet. Samtidigt har man kryddat med egen design och sportigare teknik.
Standardmodellen får fyrhjulsdrift och de två permanentmagnetmotorerna ger totalt 489 hk och 840 Nm.
Performance Pack ger 517 hk och 910 Nm och bilen får samtidigt ännu sportigare inställningsmöjligheter, 22-tumsfälgar och en del ”svenska gulddetaljer”.
Bakhjulsdriften har torque vectoring (vridmomentsfördelning), vilket betyder att kraften kan styras till det bakdäck som har bäst fäste, och dessutom kan systemet hjälpa till att få bilen att svänga smidigare in i kurvor. För att spara energi kan den bakre motorn kopplas ur, så att bilen blir enbart framhjulsdriven.
Den uppgivna förbrukningen är 20,9–23,1 kWh/100 km vilket inte indikerar att det här är en supereffektiv elbil. BMW iX 50M med jämförbara prestanda drar mellan 19,1–21,5 kWh/100 km.
Batteripaketet är på häftiga 111 kWh – 107 kWh tillgängligt och det tillverkas av kinesiska CATL. Räckvidden anges till 610 km enligt WLTP. Värmepump är givetvis standard och batteripaketet har vätskekylning/värmning.
AC-laddningen ligger på standardmässiga 11 kW medan DC-maxsiffran är mäktiga 250 kW, trots att bilen inte har 800-voltsystem. 10–80 procent ska gå på 30 minuter, vilket är en bra tid för ett så stort batteripaket.
Luftfjädringen har dubbla kammare och man kan välja mellan sport- och komfortsättning. Polestar 3 ska kunna vara både riktigt sportig att köra och om man så vill mycket bekväm.
Bilen är förberedd för V2G (Vehicle to grid) och plug and charge (bilen kommunicerar automatiskt med laddstolpen och sköter betalningen – som Tesla) och funktionerna kommer så småningom.
Data- och säkerhetsnivå ska vara mycket hög. Likt kommande EX90 har bilen en NVIDA-centraldator som ska fungerar som en AI-hjärna och bland annat processa all input från övervakningssystemen, med mjukvara från Volvo.
Fem radar, fem externa kameror och tolv sensorer är standard. I fronten finns radar och kamera uppvärmt för att klara vintern och under våren ska man kunna beställa bilen med Lidar Pack med ytterligare tre kameror, fyra sensorer och rengöringsfunktion för kamerorna, både fram och bak. Det här ger möjlighet att 3D-skanna omgivningen och så småningom omsätts det i självkörningsfunktioner.
På insidan finns två kameror som övervakar ögonrörelser, för att hålla koll på föraren och skicka varningssignaler och ljud, och det ska till och med trigga ett nödstopp – om föraren är distraherad, trött eller helt enkelt inte kapabel att köra bilen.
Det finns även en radar inne i bilen, som upptäcker om det finns djur eller ett barn i en parkerad bil och det är kopplat till värmesystemet så att kupén håller rätt temperatur.
Inredningen är tillverkad av hållbara material med lyxig känsla och det läder som används är certifierat.
Infotainmentsystemet använder sig av en ny version av Google Automotive operativsystem som kan uppdateras över nätet.
De första bilarna ska byggas i Chengdu, Kina och de första leveranserna kommer igång under det sista kvartalet 2023. Från mitten av 2024 planeras även produktion i Volvos USA-fabrik i South Carolina.
Priset startar på 970 000 kr. Performancepaketet kostar ytterligare 70 000 kr.
Jämförelse med konkurrenten
Polestar 3 | BMW iX 50 | |
Pris | 970 000 kr | 1 103 800 kr |
HK | 489/517 | 523 |
Nm | 840/910 | 765 |
0–100 km/h, s | 5,0/4,7 | 4,6 |
Räckvidd, km WLTP | 610–560 | 630–582 |
Förbrukning kW7/100 km, WLTP | 20,1–23,1 | 19,6–21,5 |
Batteri, kWh | 107 | 105 |
DC-laddning, kW | 250 | 195 |
Laddning 10–80 %, min | 30 | 35 |
Vikt, kg | 2 584/2 670 | 2 585 |
Längd, mm | 4 900 | 4 953 |
Axelavstånd, mm | 2 985 | 3 000 |
Höjd, mm | 1 614 | 1 696 |
Vikt, kg | 2 585–2 670 | 2 585 |
Bagagevolym | 32/484 | 0/500J |
Tar Polestar 3 ledningen i det elektriska suv-racet?
Svaret är omöjligt att ge redan nu, men av faktasiffrorna och det vi vet om tekniknivån kan vi anta att Polestar ligger bra till när det gäller självkörning och säkerhet. Körupplevelsen lär också vara riktigt bra, med tanke på hur fin Polestar 2 är att köra och att man siktar på Porsche.
Räckvidd, förbrukning och laddning ligger på dagens ”standardnivå”, varken bättre eller sämre än de närmast jämförbara konkurrenterna. Vikten ligger åt det högre hållet.
Priserna verkar attraktiva även om det inte är en prispressare. Kinakopplingen lär störa en del.
Att leveranserna dröjer närmare ett år är synd men vi hoppas att produktionen sätter rejäl hastighet så att väntetiderna inte blir för långa.
Det är med P3 som Polestar ska lyfta volymer och inkomster.