”Ikonisk” eller ”legendarisk” är båda hemskt uttjatade adjektiv i billanserings-sammanhang. Kanske därför väljer Renaults vd Luca de Meo att istället föra tankarna till forntidens gudar och vidunder när tillverkaren nu visar upp konceptbilen Renault 4Ever Trophy på Paris Motor Show 2022.
– 4L är en myt. Och myter dör aldrig! Idag är det denna universella dimension av 4L, en bil som alla kan älska, som vi vill hitta genom en modern och elektrisk omtolkning av Renault 4, säger Renaultbossen.
Retrotrenden inom bildesign, som kickade igång på 90-talet med bilar som VW New Beetle eller Chrysler PT Cruiser, tycks med andra ord aldrig riktigt vilja bli passé. Designinspirationen som Renault valt ut för denna mycket viktiga produkt är dock inte fy skam – gamla Renault 4 såldes i 8 miljoner exemplar i mer än 100 länder från 1961 till 1994.


Just dagens koncept är inspirerat av det humanitära rallyt 4L Trophy som hålls i den marockanska öknen och i år firar sitt 25-årsjubileum. Konceptbilen Renault 4Ever Trophy har därför flera ökenrally-detaljer som inte kommer att upprepas på produktionsbilen.
Under skalet döljer sig Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansens elbilsplattform CMF-BEV som även ska användas för retro-elbilen Renault 5 och en ny Nissan Micra som båda kommer 2024. Renault delar inga tekniska detaljer, men klart är att plattformen ska kapa produktionskostnaderna med en tredjedel jämfört med småbilen Renault Zoe.

Renault 4Ever Trophy mäter i alla fall 4 160 mm på längden, 1 950 mm på bredden och 1 900 mm på höjden med en hjulbas på 2 570 mm. Åtminstone längdmässigt ska den därmed vara snarlik syskonet Renault 5.
Tror mycket på biltypen
Mest uppseendeväckande var dock kanske inte konceptbilen i sig utan Renaults tydligt höga ambitionsnivå. Under presentationen gjorde designchefen Gilles Vidal klart att biltillverkaren räknar med att B-suv segmentet som den nya Renault 4 ska passa in i kommer att växa enormt mycket.
2025, då 4 ska lanseras, tror Renault att ungefär varannan bil som säljs i Europa kommer att vara en suv i B-segmentet. Konkurrensen lär bli tuff, något som ställer höga krav på kanske framförallt priset – med tanke på alla nya kinesiska utmanare som också är på ingång.
