Porsche Taycan kan få tre elmotorer för att klå Tesla Model S Plaid

Att Porsche Taycan Turbo S för tillfället är den snabbaste elbilen runt Nürburgrings berömda nordslinga är inte nog för tillverkaren. Nu kan man ha en ännu snabbare version på gång med tre elmotorer, över 1 000 hk och en rejäl vinge.

Porsche Taycan kan få tre elmotorer för att klå Tesla Model S Plaid
Porsche Taycan Turbo S innehar redan en rad banrekord för produktionselbilar, men det verkar inte vara nog för tillverkaren som har en ny bevingad värsting på gång.

Fartkriget mellan Porsche och Tesla på den 20,83 km långa nordslingan tycktes kanske över för stunden när tyskarnas effektsvagare värsting Taycan Turbo S nyligen återerövrade tronen från Tesla Model S Plaid med hjälp av bättre däck. Produktions-elbilsrekordet är sedan dess 7 minuter och 33 sekunder.

Tesla har i alla fall inte gjort något väsen för sig, och kanske nöjer man sig med att den 1 020 hästar starka Plaid är snabbare än 761-hästaren (med "overboost") Porsche Taycan Turbo S i många andra sammanhang – exempelvis dragracing.

Prototyp med vinge testas på Ringen

Dagens Porsche Taycan Turbo S har en aktiv bakspoiler. Prototypen som setts till har i stället en fullgod bakvinge.

Porsche vilar inte på sina lagrar däremot. Nu har en mystisk Taycan-prototyp med bakvinge siktats på Ringen, rapporterar Auto Express som erfar att det rör sig om en ny modellvariant för årsmodell 2023.

Denna tror de kan få över 1 000 hästkrafter för att klå Tesla Model S Plaid, något som inte är uppnåeligt med Porsches nuvarande dubbelmotoriga drivlina. Därför lär man göra som Tesla gjort i Plaid och montera tre elmotorer i Taycan – en i fram och två i bak.

Det skulle även låta Porsche styra effekten som går till bakhjulen mer exakt med så kallad aktiv momentstyrning – en allt vanligare teknik som kan öka farten i kurvorna och kapa varvtiderna ytterligare.

Två till maskerade Taycan-prototyper, en vanlig och en Sport Turismo, har också fotats nära ringen av Auto Express spionfotografer. Dessa har större framlampor, en ny radarsensor i framrutan och så förstås en ny design på stötfångarna under maskeringen.

Gärna en Porsche Taycan med vinge och >1 000 hk!
Ja
331
28
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.