Alrik: Här är de 6 bästa och sämsta sakerna med nya Volvo EX90

Det finns tydliga plus och minus med Volvo EX90. Chefredaktör Alrik Söderlind har kollar in EX90 och listar de sex bästa och sämsta sakerna med bilen.

Alrik: Här är de 6 bästa och sämsta sakerna med nya Volvo EX90
Alrik deltog vid Volvos världspremiär i Kungsträdgården i Stockholm. Han har både ris och ros att ge.

Nya EX90 är enligt Volvo deras första "riktiga elbil" – från grunden byggd som elbil. Nu ska man visa världen hur en stor elektrisk suv ska se ut och vad den ska klara av.

Tar den kommandot i den stora klassen av elektriska suvar? Är den bättre eller sämre än konkurrenterna? 

Här kommer de sex bästa och sämsta sakerna med nya EX90. Vi börjar med de dåliga nyheterna, för man vill ju spara det godaste till sist.

Lista: De 6 sämsta sakerna med Volvo EX90

1. Elbilsegenskaperna

Dessa är inte bättre än konkurrenterna, varken räckvidd, laddning eller förbrukning är något som Volvo kan skryta med.

Man är på par – borde man ligga lite före med en helt ny modell? Svaret på det är ja. 60 mil med ett 111 kilowattimmars batteri är inte suveränt.

200 kW snabbladdning hos exempelvis Ionity sätter inte press på konkurrenterna – och då ska vi komma ihåg att bilen är över ett år bort från leverans. Laddar man hos Tesla kan man dock få max 250 kW snabbladdning, på grund av högre amperetal. Men nej, elbilsegenskaperna är inte grejen med EX90.

2. Designen

Vad man tycker om en bils design är extremt personligt, men jag gillar designen – om det nu inte vore för att det mer känns som en rejäl facelift av generation två av XC90. Lite som nya Kia Niro.

Visst ser man att det är en ny bil, men den känns långt ifrån lika fräsch och spännande att se på när generation två av XC90 kom. Den bilen vann designpris och var en stor del av förklaringen till Volvos succé under de senaste åren.

Man skulle ha byggt Volvo Concept Recharge! Den bilen var modig och skulle få folk att snacka om designen. Nya EX90 är tam och passerar för lätt förbi.

3. Leveranstiden

Leveranserna startar först sent 2023. Även om Volvo säger att tajmingen för att komma med en ny stor eldriven suv är perfekt ligger Volvo en bra bit efter Audi, BMW och Mercedes när det gäller säljstart. Väntetiderna sägs vara 14–18 månader.

4. Aerodynamiken

Ett cW-värde på 0,29 är högt och bilenns frontarea är dessutom stor. Det ger i sin tur en förbrukningssiffra som inte imponerar. Visst, med tanke på att det är en stor sjusitsig bil är det ingen katastrof, men det finns luftsmidigare konkurrenter.

5. Vikten

Bilen väger 2,8 ton. Det är rejält och med sju personer ombord blir det väldigt mycket. Lättviktsmaterialen lyser vad jag vet med sin frånvaro.

6. Rechargedäck

Japp, EX90 ska erbjudas med Volvos kritiserade åretruntdäck, som bara är bra på höst och vår.

Varför bygger man världens säkraste bil, och förser sedan den med däck som inte är optimala på sommar och framförallt vinter?

 

Designchef Robin Page berättar stolt om bilens former, men är det verkligen något att vara stolt över?

De 6 bästa sakerna med Volvo EX90

1. Säkerhetsnivån

Över 30 sensorer inklusive lidar och Volvos säkerhetskunnande borgar för bra säkerhet. Både passiv och aktiv. Volvo säger att all teknik ska minska risken för en olycka med 20 procent.

2. V2G – Laddning FRÅN bilen

När den kommer ska det gå att göra allt: skicka ström till nätet, till sitt hus, ladda apparater och till och med ladda upp en annan elbil. Det är framtidssmart och det ska inte behövas någon dyr hemmaladdare, utan endast lite mjukvaruppdatering till din hembox, vad vi fått höra.

3. Miljötänket

Volvo säger att man lagt ner mycket möda på vilka material som finns i allt från batterier till inredning. Batterierna från kinesiska CATL är dessutom producerade med koldioxidfri el och man har blockchain-skyddad spårning av varifrån metallerna kommer.

4. Sjusitsig

Finns det någon eldriven konkurrent som kan utmana? Troligen bara Tesla Model X som kommer till Sverige igen i sitt nya supersnabba Plaid-utförande runt årsskiftet. Den är däremot dyrare, med en prislapp på knappt 1,6 miljoner.

Den billigare "vanliga" Tesla Model X ska Sverigelanseras någon gång under 2023, vilket ändå gör den till en utmanare också med tanke på Volvos långa leveranstider för EX90.

I övrigt? Kinesiska Nio ES8 lär inte komma till Sverige. Kanske när Volkswagen kommer med sin sjusitsiga ID Buzz, men det är ingen suv. Det är inte heller kinesiska Maxus modeller.

Uppdatering: Som flera läsare noterat kommer också Mercedes-Benz EQS SUV med sjusits redan nu under hösten. Den börjar dock snarlikt Model X Plaid på drygt 1,5 miljon kronor med 63,4 mils räckvidd – Kanske Volvon ska anses "billig" ändå? /Webbred

5. Interiören

Den känns välbyggd och infotainmentsystemet är intuitivt. Men det kan man säga för många konkurrenter och det är ett baskrav.

6. Uppdateringar i framtiden

Volvo EX90 kan självklart uppdateras över nätet, med nya funktioner och styrning av exempelvis motorer eller regenerering.

Men det verkligen spännande är att man säger att EX90 mycket väl inom några år kan få en ny typ av batterier – kanske när sveska Northvolt börjar leverera batterier – och det är inte omöjligt att bilen i framtida årsmodeller får 800-voltsteknik.

Konkurrensen är så hård och utvecklingen går så snabbt att bilmodeller kommer att få rejäla tekniska uppdateringar under sin livstid. Om fyra år är kanske SPA2-plattformen mycket energieffektivare, laddar snabbare och väger mindre. Det är en bra nyhet!

 
 
Jag håller med Alrik!
Ja
566
112
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.