Volvos nästa elbil blir mycket billigare än EX90

I slutet Volvos presentation av nya EX90 passade tillverkaren på att visa en första bild på nästa års nyhet: en kompakt crossoversuv som väntas heta antingen EX30 eller EX40. "Ni får höra mer om den snart", berättar vice vd Javier Varela.

Annons
Annons

Under onsdagen lanserades äntligen Volvos nya elektriska flaggskepp för 1,1 miljoner kronor, storsuven EX90 som på sikt ska ersätta förbränningsmotorbilen XC90. EX90 är först ut i Volvos nya generation av elbilar och bygger på tillverkarens nya plattform SPA2.

Och elbilslanseringarna ska dugga tätt framöver. Volvo har lovat att lansera en ny elbil varje år fram tills 2030 och i slutet av EX90-presentationen dök det därför upp en lite ”teaser” för nästa års lansering: en betydligt mindre och billigare elsuv med Geely-teknik som vi tidigare trodde skulle få namnet XC20.

Volvos nästa elbil blir mycket billigare än EX90
Volvo EX30/EX40 och till synes EX90 doldes i dunkel och flimmer i videopresentationen som strömmades ut.

Volvo EX30 väntas denna heta. Möjligheten finns dock att tillverkaren i stället väljer namnet EX40 bland de 14 alfanumeriska elbilsnamn man nyligen varumärkesskyddade. Detta för att rimma med dagens CMA-plattformsbaserade och inte helt renodlade elbilar XC40 och C40 Recharge.

Prislappen väntas dock bli klart mindre för den nya elbilen – EX30 framgent för enkelhets skull – som troligen ska tillverkas i Kina och bli en volymmodell för Volvo som annars har ambitionen att bli ett premiummärke.

Volvos nästa elbil blir mycket billigare än EX90

Grundplåten är den kinesiska ägaren Geelys elbilsplattform Sustainable Experience Architecture eller SEA som redan säljs i Kina i form av den supersnabbt laddande sportkombin Zeekr 001. Denna ska komma till Europa nästa år. Just 001 bygger på undervarianten SEA1 som är ämnad för stora och mellanstora fordon.

Volvo EX30 ska i stället bygga på SEA2 likt den lilla Mercedes- och Geely-utvecklade lyx-crossovern Smart #1. Polestar 4 väntas också bli ett direkt syskon till EX30, med en prislapp som börjar på 55 000 euro enligt vd Thomas Ingenlath.

Eftersom SEA2 är ämnad för billigare modeller använder den en enklare 400-voltsarkitektur till skillnad från SEA1 som har en systemspänning på 800 volt likt Porsche Taycan och Hyundais Ioniq-bilar. I Smart #1 betyder det snabbladdning med max 150 kW – varken imponerande eller dåligt med dagens mått.

Vad det gäller tillverkningens hemvist så bekräftades det mer eller mindre av dåvarande vd Håkan Samuelsson under presentationen av Volvo Car Groups första halvårsresultat 2021.

– Efter det (Volvo EX90, reds anm.) kommer det att finnas en mindre suv, och det är vad vi pratar om här. Det är mycket troligt att det kommer att tillverkas i Kina, ja, sa Samuelsson då.

Vice vd:n: ”Ni får höra mer om den snart”

Volvos nästa elbil blir mycket billigare än EX90
Volvos vice vd och operative chef Javier Varela i samtal med Alrik direkt efter EX90-premiären.

Under onsdagskvällen höll Volvos vice vd och operative chef Javier Varela i ett så kallat rundabordssamtal för pressen i Kungsträdgården direkt efter EX90-presenationen. Han svarade kryptiskt på frågan om den lilla suven som precis hade synts till på bildskärmen.

”Ni får höra mer om den snart”, sa Javier Varela.


Missa inte videorna med Alriks första titt på Volvo EX90 och intervjun med Volvos storbilschef – som avslöjar mer om kommande modellvarianter!

Annons
Annons
Rulla till toppen