Premiär: Opel Astra som elkombi

Opel "grönoverar" sin Golfklassare – som utmanar kinesiska MG5 Electric och sitt franska syskon.

Premiär: Opel Astra som elkombi
Opels förbrännings-Golfklassare Astra kommer nu även som elbil.

Förra sommaren visade Opel upp den senaste generationen av sin Goflklassare Astra som bensin- och dieselbil samt laddhybrid. Under skalet dolde sig nu Stellantis-koncernens "blandplattform" EMP2 som även används till Peugeot 308.

Redan då stod det klart att det nu Stellantis-ägda tyska märket även skulle släppa Astra som elbil likt koncernkamraterna Peugeots e-308. Nu är tyskarnas version officiell och likt fransmännen släpper de Astra Electric både som halvkombi och kombi.

"Vettig grönovation"

Opel Astra Electric är framhjulsdriven med en elmotor på 115 kW (156 hk) och 270 Nm. Toppfarten är 170 km/h – högre än de flesta konkurrenterna, enligt Opel.

Opelchefen Florian Huettl menar att nya Astra Electric och Astra Sports Tourer Electric (kombin) är "riktiga pionjärer" och ett typexempel för märkets slogan "grönovation av mobilitet" – som verkar ha bytts ut sedan Stellantis lanserade sina 14 bilmärkens hippa elbilsslogans förra sommaren.

– Med den nya batterielektriska varianten av femdörraren och kombin kommer kunderna att dra nytta av vardaglig lämplighet kombinerat med komfort och framför allt med mycket körglädje. Detta är vad vi menar när vi hänvisar till en vettig "grönovation av mobilitet", säger Opels vd i ett uttalande.

Samtidigt ligger man steget efter kinesiska MG som blev först att lansera en eldriven kombi i Europa i form av MG5 Electric. Specifikationen för Astra Electric är inte heller innovativ – snarare är den så gott som identisk syskonet e-308.

Instrument och infotainment huserar i två 10-tumsskärmar. En head up-display finns som tillval.

Det betyder ett 54 kWh stort batteripaket och en WLTP-räckvidd på något bättre 41,6 i stället för 40 mil, trots att den bästa förbrukningssiffran Opel delat är 12,7 kWh per 100 km, precis som Peugeoten. Beroende utrustning klättrar det sedan mot 14,9 kWh/100 km.

Snabbladdningen toppar 100 kW DC vilket ska göra det möjligt att ladda Opel Astra Electric till 80 procent på 30 minuter. Vid långsamladdning är det annars 11 kW AC trefas som gäller.

Opel Astra Electric får likt Peugeot e-308 aerodynamiska 18-tumsfälgar för att öka räckvidden.

Lastutrymmet i Astra Tourer Electric mäter 516 liter med baksätet uppfällt, vilket är 32 liter mindre än den sportiga laddybriden Astra GSe Sports Tourer. Med baksätet fällt blir volymen 1 553 liter, eller 21 liter mindre än laddhybriden.

Några svenska priser för Opel Astra Electric och Astra Sports Tourer Electric har ännu inte delats, men modellerna är tänkta att bli beställningsbara framåt våren 2023. Frågan blir hur långt ifrån Opeln kommer att ligga i pris jämfört med den kinesiska konkurrenten MG5 Electric, som kostar 429 990 kr med snarlik räckvidd.

Gärna en eldriven Opel-kombi!
Ja
215
22
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.