Honda satsar på laddhybrid – med vätgasdrift!

2024 kommer Honda i USA att lansera en version av sin CR-V där du både kan ladda batterier som i en elbil, men där förbränningsmotorn är ersatt av vätgasdrift.

Annons
Annons

Modellen som ska få denna nya kombo av laddhybrid-teknik är den nyligen uppdaterade suven CR-V. 

Initialt förväntas en låg volym. Bilen ska byggas i Honda Performance Manufacturing Center i Ohio där man tidigare byggt lågvolymserier av prestandabilar som Acura NSX.

Den CR-V-baserade FCEV:n – Fuel Cell Electric Vehicle – blir den första produktionsbilen i Nordamerika som kombinerar plugin-teknik med bränslecell. Det innebär att bilägaren kan ladda batterier för att kunna köra i stadstrafik, kombinerat med möjligheten till snabb tankning av vätgas för längre resor.

Lösningen är likadan som den Opel har i sin Vivaro-E HYDROGEN sedan 2021. Den bilen, som har 400 km räckvidd, använder komprimerad vätgas och kan tankas på några minuter samt ett batteri som kan ge 50 km räckvidd.

Den amerikanska regeringen kommer att investera miljarder för att bygga ut snabbladdare och vätgas-stationer i många delstater för att kunna stödja tillväxten av elbilar samt för att kunna tanka såväl bränslecellsdrivna, tunga lastbilar som stationära bränslecell-generatorer. 

Honda har satt som mål att sälja enbart nollutsläpps-fordon år 2040 och att vara koldioxid-neutrala 2050.

— Samtidigt som vi accelererar våra planer att tillverkare batteri-elbilar i USA, börjar vi också med tillverkning i låga volymer av bränslecellsbilar för att ytterligare utveckla deras stora potential för hållbara transporter i framtiden, säger Gary Robinson, vice-president för planering och strategi hos amerikanska Honda Motor Company, till Wards Auto.

Annons
Annons
Rulla till toppen