Provrapport: Audi SQ8 e-tron – tysk perfektion 

Fotoreporter Magnus Fröderberg rapporterar från provkörningen av Audi Q8 e-tron och SQ8 e-tron. 

Provrapport: Audi SQ8 e-tron – tysk perfektion 
Vår utsände är och kör Audis senaste nyhet på Kanarieöarna: uppdaterade och omdöpta Q8 e-tron.

Hej Magnus! Var är du och kör?

–Vi har fått åka ända till Lanzarote för att få köra på somriga vägar.

Vilka bilar har du kört?

–Jag har bara hunnit köra SQ8 e-tron Sportback. Idag ska jag köra Q8 e-tron 55.

Hur är bilen att köra?

– Det får jag tyvärr inte säga förrän den 19 december då alla journalister hunnit provköra. Men enligt Audi är ger de nya modellerna 10 procent förbättrad styrning och 20 procent bättre styrkänsla samt 10 procent mindre karossrörelser än den föregående modellen.

Den gamla modellen var rätt törstig. Vad har Audi gjort år det?

– För det första har de satt i större batterier för att öka räckvidden till omkring 600 km. Sen har de justerat aerodynamiken och bytt motor för att få ner elförbrukningen något.

Har du snokat rätt på något?

– Ja, Audi överväger att göra en tuff RS-version, men problemet är att utvecklingskostnaden för att göra en så högpresterande modell är väldigt hög. Många komponenter måste bytas ut.


Ett fullt reportage kommer snart i tidningen Auto motor & sport och här på sajten, exklusivt för Premium-medlemmar.

Audi Q8 e-tron ger mig habegär!
Ja
389
129
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.