Det norska motorförbundet NAF har under året testat hur långt elbilarna kan gå under skandinavisk vinter i temperaturer mellan 0 och minus 10 grader. Det visade sig att bilarna tappade mellan 11 och 32 procent i räckvidd.
Den svenska motsvarigheten, M Sverige, anser att det borde finnas en standardiserad mätmetod för räckvidd i kyla. Nissan håller med:
– Vi skulle gärna se en WLTP-siffra för kallt klimat för att därmed få en mer jämförbar siffra som förklarar hur bland annat kall temperatur påverkar räckvidden, säger Charlotte Thulin till SVT.
Läs våra tips för att få bättre räckvidd under vintern
Så här kort kom elbilarna
Bilmodell | Officell räckvidd | Verklig räckvidd | Avvikelse |
BYD Tang | 400 km/21,6 kWh | 356 km | -11,00% |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507 km/16,9 kWh | 451 km | -11,05% |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km/22,4 kWh | 402 km | -11,84% |
Kia EV6 4WD | 484 km/18,0 kWh | 423 km | -12,60% |
NIO ES8 LR 7-sits | 488 km/21,5 kWh | 425 km | -12,91% |
Cupra Born | 395 km/15,4 kWh | 339 km | -14,18% |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km/18,4 kWh | 414 km | -14,64% |
BMW iX xDrive50 | 591 km/21,4 kWh | 503 km | -14,89% |
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614 km/14,7 kWh | 521 km | -15,15% |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km/16,8 kWh | 408 km | -15,18% |
Audi e-tron GT | 463 km/21,1 kWh | 392 km | -15,33% |
Skoda Enyaq iV80X | 477 km/18,2 kWh | 403 km | -15,51% |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km/17,7 kWh | 331 km | -17,46% |
BMW i4 M50 | 497 km/19,0 kWh | 406 km | -18,31% |
Xpeng P7 | 470 km/19,4 kWh | 383 km | -18,51% |
Kia EV6 2WD | 528 km/16,5 kWh | 429 km | -18,75% |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km/16,3 kWh | 435 km | -19,29% |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tumshjul) | 460 km/17,7 kWh | 369 km | -19,78% |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km/18,3 kWh | 513 km | -20,47% |
BMW iX xDrive40 | 402 km/20,7 kWh | 316 km | -21,39% |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km/18,6 kWh | 380 km | -21,65% |
Opel Mokka-e | 338 km/16,2 kWh | 263 km | -22,19% |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km/18,1 kWh | 315 km | -22,60% |
Polestar 2 LR Single motor | 517 km/18,6 kWh | 400 km | -22,63% |
Tesla Model 3 SR | 448 km/14,0 kWh | 346 km | -22,87% |
Volvo C40 Recharge | 437 km/21,1 kWh | 333 km | -23,80% |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km/19,1 kWh | 349 km | -23,97% |
Volkswagen ID.4 GTX | 466 km/18,6 kWh | 353 km | -24,20% |
Polestar 2 LR Dual motor | 476 km/20,2 kWh | 340 km | -28,57% |
Peugeot e-2008 | 320 km/15,6 kWh | 228 km | -28,75% |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km/17,7 kWh | 347 km | -31,83% |
Källa: NAF