Tesla har alltid haft som mål att göra elbilar tillgängliga för den stora massan av bilköpare. Men skenande priser har knappast gjort det enklare att kliva in bakom ratten på en ny Tesla. Nybilspriserna har under åren höjts rejäl, samtidigt som försäljningen gått extremt bra. I fjol ökade Tesla sin totalförsäljning i världen med 47 procent, vilket måste vara ett rekord för en av de större tillverkarna.
Men nu kommer vändningen. Priset på Model 3 sänks med 100 820 kronor, för basmodellen som nu kostar 529 170 kronor med obilgatoriska leveranstillägg. Sänkningen av priset på Model Y är ännu häftigare: 150 000 kronor! I går kostade basmodellen 699 170 kronor och nu går den på 549 170 kronor.
Kunder som har beställt en bil men inte fått den kan dock andas ut, sänkningen gäller för alla som inte har fått sin bil levererad. De som fick sin bil före årsskiftet och köpte en bil för under 700 000 kronor fick givetvis klimatbonusen, men trots det har man betalat 80 000 mer än den som beställer sin bil idag.
Sänkningarna gäller i hela Europa, så det beror inte på den svenska regeringens beslut att ta bort bonus för elbilar. I kina har man också sänkt priserna rejält, vilket fick upprörda kunder som fått sina bilar att protestera argsint.
Förklaringarna är som sagt att produktionen är effektiv, med bland annat gigapressarna i Berlin, där både bakvagn och framvagn pressas i ett stycke. I Berlin tillverkas också batterierna på plats vilket betyder att de inte eftermonteras utan monteras direkt på produktionslinan.
Att Model Y sänks mer än Model 3 lär också bero på att man slipper transporten på 2–3 månader, vilket binder upp kapital samt att Model Y slipper den 10-procentiga tullavgiften eftersom bilarna tillverkas inom EU. Men det har givetvis gällt från dag ett av produktionen.
Förklaringen till sänkningar är förmodligen mycket enkel. Produktionen är nu så effektiv och kapaciteten är så hög att man vill fortsätta att hålla full fart i fabrikerna. Numer är det i princip inga väntetider på Model 3 och Model Y och Tesla har stora lager av bilar som man inte vill ha stående.
Samtidigt har Tesla haft branschens högsta marginaler på varje bil, bortsett från exklusiva bilmärken som exempelvis Porsche. Man har helt enkelt råd att sänka priserna och fortfarande tjäna bra med pengar på varje bil. Teslas aktiekurs som har rasat brant den senaste tiden har säkert också påverkat beslutet.
Att Teslas marginaler är höga förstår man när man betänker följande fakta. Mercedes sålde i fjol två miljoner bilar, utslaget på över 30 olika modeller med ett otal olika drivlinor. Antalet olika stolar, reglage, bromsskivor, växellådor, instrumentpaneler, baksätesdynor och så vidare är enormt.
Alla dessa modeller och komponenter måste designas, utvecklas och tillverkas – vilket givetvis kostar en rejäl slant.
Som kontrast levererade Tesla 1,3 miljoner bilar, där i princip alla antingen var Model 3 eller Model Y. Antalet Model S och X är i sammanhanget försumbart. Försäljningen bestod alltså av två modeller, som delar väldigt mycket teknik och komponenter. Samma motorer, ingen växellåda och i princip samma versioner, med väldigt få (men dyra) tillval.
Prissänkningen kommer givetvis att slå hårt mot andrahandsvärdet på Model 3 och Y, vilket redan innan sänkningen hade fått sig en snyting. Samtidigt måste konkurrenterna se över sin prisbild, kan exempelvis Volvo fortsätta att ta 637 400 kronor för sin basversion av XC40 Recharge? Det är dagsläget 88 230 kronor mer än vad en Tesla Model Y kostar! Vilket av dessa två bilar som är det bästa köpet behöver man inte fråga testlaget två gånger om.
Kanske gör Tesla denna enorma prissänkning för att man kan det och fortfarande tjänar bra med pengar samtidigt som man sätter käppar i hjulen för konkurrenterna – som kommer att få väldigt svårt med sin lönsamhet. Om det gynnar elektrifieringen av bilvärlden är inte helt säkert, i alla fall inte i det korta perspektivet. Men lägre priser är alltid bra för bilköparna.